Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.
“Alternatieve strategie”
In het derde kwartaal van dit boekjaar haalde Sligro Food Group een omzet van 731 miljoen euro, een stijging van 2,6% ten opzichte van 712 miljoen euro een jaar eerder. Die groei is volledig toe te schrijven aan de tak Foodservice, waar de omzet van 509 naar 530 miljoen euro steeg. Zonder overnames zou de omzet van de groep wel met 0,2% gedaald zijn.
Bij Foodretail, dat volledig bestaat uit de supermarkten van Emté, daalde de omzet van 203 naar 201 miljoen euro. In het persbericht laat Sligro dan ook weten dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. “Bij de halfjaarcijfers hebben wij reeds aangegeven dat wij de tweede jaarhelft gebruiken om te onderzoeken welke alternatieve strategie voor onze retail activiteiten de meeste waarde creëert”, aldus Sligro. “Het onderzoek naar de verschillende alternatieven loopt volop en wij zullen de rest van dit jaar nog gebruiken om tot een keuze te komen.”
Ook België weegt op resultaten
Voor het volledige jaar verwacht Sligro dat de winst op ongeveer hetzelfde niveau als dat van 2016 zal blijven, vooral vanwege de opstartkosten in België en de kosten die gepaard gingen met overnames. “Het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal zal daarin mede bepalend zijn.”
Dat betekent dat Sligro uitgaat van een nettowinst van ongeveer 73 miljoen euro. De analisten van KBC verwachtten een nettowinst van 82 miljoen euro, maar na deze kwartaalresultaten werd dat ook al naar beneden bijgesteld. KBC wijst daarbij ook naar eenmalige kosten die hoger uitvielen dan verwacht.