Nu plasticverpakkingen vijand nummer één zijn geworden, zoeken retailers oplossingen om alternatieven aan te moedigen. Zoals bij Marks & Spencer, waar klanten korting krijgen als ze zelf doosjes meebrengen.
25 pence korting op je lunch
Marks & Spencer geeft klanten voortaan korting als ze zelf dozen en potjes meebrengen: wie kant-en-klare lunchmaaltijden neemt bij de ‘Market Place’-bedieningstogen en daarvoor zelf een herbruikbare verpakking meebrengt, krijgt vanaf nu een kwart pond (0,27 euro) korting.
De Britse warenhuisketen is daarmee de eerste die klanten een financiële stimulans biedt om duurzamer met verpakkingen om te gaan. Het initiatief past in de plannen van M&S om tegen 2020 alleen nog recycleerbare verpakkingen te gebruiken. In tussentijd heeft de retailer naar eigen zeggen al duizend ton plastic weten te besparen. Sinds 2018 krijgen klanten ook al 25 pence korting als ze eigen mokken of thermosflessen gebruiken voor warme dranken.
In België, Spanje en Oostenrijk
Ook andere foodretailers springen wereldwijd op de verpakkingsvrij kar. Al sinds eind 2017 aanvaardt supermarktketen Carrefour in België herbruikbare zakjes en dozen aan de bedieningstogen van de eigen hypermarkten en Market-vestigingen. Het idee werd eerst getest in de hypermarkt van Bierges, maar bleek zo succesvol dat het al na twee weken verder werd uitgerold.
Het voorbeeld vond in maart 2019 navolging in Spanje, waar Carrefour het sindsdien in meer dan duizend vestigingen mogelijk maakt om verse producten – van fruit tot vis en vlees – in eigen voedselcontainers te verpakken. De enige voorwaarde is dat het om stevige en doorzichtige dozen of bokalen moet gaan, met een deksel.
Spar doet sinds deze zomer net hetzelfde in Oostenrijk, waar klanten voor producten uit de bedieningstogen van de traiteurafdeling eigen potten en dozen mogen meebrengen. Ze kunnen terecht in alle Oostenrijkse winkels van Spar, Eurospar en Interspar voor charcuterie, kaas en vlees.
Vijfstappenplan voor voedselveiligheid
Verpakkingsvrij is een sterk groeiende trend, maar het versoepelen van de verpakkingsregels blijkt toch makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker qua veiligheid en hygiënevoorschriften is het niet zo vanzelfsprekend, ondervonden ze onder meer bij Spar in Oostenrijk. Om goedkeuring te krijgen van de voedselautoriteiten heeft de supermarktgroep een vijfstappenplan uitgewerkt.
Om te garanderen dat de verpakkingen die klanten meebrengen nooit in aanraking kunnen komen met de toog zelf, met de weegschalen of met de opscheplepels, heeft Spar er speciale dienbladen ontworpen. Klanten moeten hun doosjes op dat dienblad overhandigen aan de winkelmedewerkers, die ze vullen en teruggeven op hetzelfde presenteerblad. Het is aan de klant zelf om vervolgens de verpakking te sluiten en de labels erop te plakken. Dat moet voorkomen dat er besmettingen kunnen optreden.
Ook heeft Carrefour het in Frankrijk nog maar voor een beperkt aantal producten – en in een beperkt aantal winkels – mogelijk kunnen maken dat klanten zelf hun verpakkingen meebrengen, zoals voor rijst en pasta. En dat terwijl het er ondertussen in twee andere landen wel in is geslaagd om klanten verswaren zelf te laten verpakken. Er is dus nog werk aan de winkel…