E.Leclerc opent afhaalpunten voor voetgangers in Parijs. De supermarktketen wil zo het in Frankrijk erg populaire systeem van ‘drives’ ook naar stadsbewoners brengen.
Boodschappen halen met de metro
Hoe noem je een drive waar je niet doorheen rijdt? Een ‘relais’ – althans volgens E.Leclerc, dat in de avenue de Clichy in Parijs zijn eerste E.Leclerc Relais opent. Klanten kunnen er in een ruimte van amper 50 m² hun online bestelde boodschappen afhalen. Ze hebben daarvoor keuze uit een assortiment van zo’n 12.000 artikelen.
De locatie is niet toevallig gekozen: niet alleen is het afhaalpunt slechts enkele tientallen meters verwijderd van een metrostation, het pand ligt ook vlak tegenover een supermarkt van concurrent Monoprix, die met de formule Franprix flink wat marktaandeel heeft in Parijs.
Online geeft E.Leclerc nieuwe kans
Leclerc, dat nochtans decennialang weggebleven is uit de Franse hoofdstad, lanceert daarmee een nieuw offensief om de harten van de stadsbewoners te veroveren. Sinds afgelopen voorjaar levert de supermarktgroep ook al aan huis in Parijs via de website Chez Moi Leclerc.
De onlinerevolutie speelt immers in de kaarten van de prijsvechter, gaf topman Michel-Édouard Leclerc al toe in Le Figaro: “Tien jaar geleden geloofde ik niet dat het lageprijzenaanbod van E.Leclerc mogelijk was in Parijs, gezien de exploitatiekosten van de winkels. Maar vandaag kan het goedkoper worden om in een gebouw te leveren dan via winkels te verkopen.”
Dergelijke ‘drives’ voor voetgangers zijn ook al te vinden in steden zoals Lille, Aurillac, Anglet, Reims en Meaux. In Parijs nam Carrefour echter het voortouw met al een tiental click&collect-punten voor voetgangers. Intermarché pakt het dan weer anders aan met afhaalautomaten, terwijl Monoprix de handen in elkaar heeft geslagen met Amazon voor snelle thuisbezorging.