De coronapandemie heeft de biosector een forse omzetstijging bezorgd. Nu komt het erop aan die groei vast te houden. Met de Ekoplaza winkelformule moet dat lukken, denkt Luc Dossche van biogroothandel BioFresh.
Bio, duurzaam en lokaal
“We zagen zowel in onze eigen winkels als in onze distributieactiviteiten vorig jaar een omzetgroei van 10 tot 15 procent, in sommige maanden zelfs 20 procent. Onze winkels zagen nieuwe gezichten opduiken, en het goede nieuws is dat die klanten ook terugkeren,” merkt CEO Luc Dossche van BioFresh. De coronapandemie heeft de biologische markt een boost gegeven. “Je merkt duidelijk die verhoogde aandacht voor bio, duurzaam en lokaal. Die factoren vormen het fundament van onze business, en soms heb je crisissen nodig om dat te onderlijnen. Ook de dioxinecrisis bezorgde destijds de biosector een stimulans.”
In 2019 ging het familiebedrijf BioFresh, bekend van de Origin’O biowinkels, een fusie aan met de Nederlandse sectorgenoot Udea, die de Ekoplaza winkelformule voert. De bedrijven werden ondergebracht in de holding Dobridos, die intussen ook winkelketen Marqt overnam. Samen willen ze verder groeien in de Benelux, en dat doen de Origin’O winkels voortaan onder de Ekoplaza-vlag.
Focus op vers en beleving
“We hebben ervoor gekozen om het concept van Ekoplaza, een keten die toch al een negentigtal winkels heeft in Nederland, te enten op onze 14 Origin’O winkels. Het is geen copy/paste, we stellen het Belgisch assortiment centraal. Maar de Nederlanders staan wel wat verder in de customer journey: denk aan hoe je een winkel opbouwt met de focus op vers en beleving. We brengen ook meer convenience in het assortiment: versneden biologische groenten bijvoorbeeld, in biologisch afbreekbare verpakkingen. En we communiceren duidelijker in de winkels over de keuzes die we maken, hoe we met de boeren samenwerken… We willen niet alleen de donkergroene maar ook de lichtgroene klant verleiden. Daar zit nog groei,” aldus Dossche.
De eerste Belgische Ekoplaza bevindt zich in Alsemberg, ten zuiden van Brussel. Het ging niet om een verbouwing: het was een nieuw project. “Nu bekijken we welke volgende winkels we aanpakken. Op korte termijn willen we er graag drie omvormen, maar de coronacrisis heeft voor wat vertraging gezorgd, je kan niet met teveel mensen samen op één site werken.”
Starten met afhaalpunten
Concrete expansieplannen heeft Ekoplaza momenteel niet in België: “We gaan stap voor stap. We beginnen nu de schaalvoordelen te voelen van de fusie. We plannen flinke investeringen op het digitale luik en verbeteren de efficiëntie. De bedoeling is dat we zowel onze eigen winkels als de onafhankelijke speciaalzaken die we beleveren, zoveel mogelijk ontzorgen, bijvoorbeeld met nieuwe kassa- en bestelsystemen. We werken zij aan zij.”
Vandaag zijn de Origin’O winkels een mix van filialen en zelfstandigen. De organisatie staat open voor kandidaat-franchisenemers: “Iedereen is welkom.” En wat het omnichannelverhaal betreft? Nederland staat op dit vlak een stukje verder. “Dit jaar willen we stappen zetten, met een webshop en een systeem van afhaalpunten waarbij we ook onze onafhankelijke klanten willen betrekken.”
Lange termijnrelaties
Tot slot: een recente studie wees uit dat biospeciaalzaken marktaandeel winnen op het bio-aanbod in de reguliere supermarkt. Wat zijn de sterktes van het model? “We onderhouden lange termijnrelaties met onze telers en onze producenten. We hebben een heel traject afgelegd en zijn samen gegroeid. We spelen niet zozeer het prijsverhaal uit maar benadrukken eerlijke prijzen. We werken op meer menselijke schaal, lokaler. Zeker in deze coronatijd is er meer aandacht voor vitaliteit van lichaam en geest en dat is een totaalpakket dat je 100% biologisch bij ons kan vinden. Het geeft ons vertrouwen in de toekomst dat steeds meer mensen dit herkennen.”
Over die keuzes komt Luc Dossche meer vertellen op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 11 maart. Ook VLAM-directeur Filip Fontaine en foodondernemer Jan Peeters, bekend van Peeters-Govers, Albert Heijn en KFC, zullen er het woord nemen, net als Rachid Lamrabat van Tiqah, die het nieuwe etnische foodmerk By Oummi lanceert. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen voor de livestream.