Ondanks een stagnerende omzet heeft Just Eat Takeaway 2022 kunnen afsluiten met winst. Het aantal bestellingen daalde nochtans met bijna 10%.
Hoogtepunt voorbij
“De pandemie bleef de vergelijking op jaarbasis beïnvloeden”, stelt Just Eat Takeaway verontschuldigend bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers. De maaltijdbezorger haalt de sterke groei van de coronaperiode inderdaad bijlange na niet meer. Het aantal bestellingen zakte vorig jaar integendeel met 9%, terwijl in het vierde kwartaal zelfs 12% minder orders binnenkwamen. Al mogen we niet vergeten dat eind 2021 de horeca op veel plekken dicht moest, wat uiteraard een positief effect had op maaltijdbezorgers.
Grotere (en duurdere) bestellingen en positieve wisselkoerseffecten compenseerden gelukkig voor de lagere ordervolumes. Bijgevolg bleef de bruto-omzet bij het maaltijdplatform stabiel op 28,2 miljard euro, net zoals een jaar eerder.
Winst boven water
Het bedrijf focust zich nu op winstgevendheid, mede onder druk van aandeelhouders. Met succes, want in de tweede helft van 2022 boekte Just Eat Takeaway een brutowinst van 150 miljoen euro: “Een wezenlijke verbetering” ten opzichte van de 134 miljoen euro onder nul in de eerste helft van het jaar, zegt het bedrijf zelf. Over het hele jaar verbeterde de aangepaste brutowinst (EBITDA) van 350 miljoen euro verlies in 2021 tot 16 miljoen euro boven nul in 2022.
Voor 2023 rekent Just Eat Takeaway op 225 miljoen euro winst. Die voorspelling houdt zelfs al rekening met “een onzeker macro-economisch klimaat”, loonkosteninflatie en extra investeringen in food en non-food. Groei zal evenwel pas in de tweede helft van het jaar komen, verwacht het bedrijf. Tegelijk blijft de maaltijdbezorger op zoek naar een oplossing voor Grubhub, de Amerikaanse dochter waarvoor een overnemer wordt gezocht.