UTZ Certified fairtradekoffie
Voor de koffie- en cacaoproducten van zijn eigen merken werkt supermarktketen Lidl sinds oktober 2011 samen met UTZ Certified. Dat label richt zich op duurzame landbouw die boeren, arbeiders en hun families niet alleen een eerlijke prijs garandeert, maar ook respectvol omgaat met de natuurlijke grondstoffen.
“Sedert het begin van de samenwerking hebben wij al een groot deel van het koffie- en chocoladeassortiment omgesteld naar de normen van UTZ Certified”, zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. “Die oefening maken we niet alleen bij tijdelijke aanbiedingen rond Sinterklaas, Kerst en Pasen, maar bij het volledige assortiment, inclusief koffiepads, chocoladerepen en koffiebonen.”
Lidl, dat in ons land bijna 300 filialen telt, wil nu tegen eind 2012 100% van de gemalen koffie in haar assortiment verduurzamen. “Deze volgende stap toont aan dat Lidl bereid is om te investeren in duurzaamheid”, zegt Han de Groot, algemeen directeur van UTZ Certified. “Deze commitments vormen een belangrijke actie op weg naar het creëren van een wereld waarin duurzame landbouw de norm is.”
Belg niet tuk op fairtrade chocolade
Toch heeft Fair Trade nog een lange weg af te leggen in ons land. Begin deze week bleek bijvoorbeeld nog dat het marktaandeel van fairtradechocolade in België kleiner is dan 1%. Dat meldde de Stichting Max Havelaar vorige maandag. In vergelijking met het marktaandeel van fairtradebananen – 7,5% in ons land – is dat nog altijd heel laag.
Oxfam Wereldwinkels, Delhaize en Lidl zijn de drie grootste verkopers van fairtradechocolade. Zij zijn met hun drieën goed voor 65% van de totale verkoop.