In 2015 kocht de gemiddelde Belgische consument 74 eieren voor thuisverbruik, voor een bedrag van 12,70 euro. Dat is iets meer dan in 2014: het volume steeg met bijna 1,9% en de besteding zelfs met 2,6%.
Scharrelei blijft de norm
De groei situeerde zich vooral bij de jonge alleenstaanden jonger dan 40 en de gezinnen met kinderen, zegt marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.
Het scharrelei blijft de standaard, met 62% marktaandeel. De iets duurdere eieren uit vrije uitloop hebben ruim een kwart van de markt in handen en zien hun aandeel stijgen, vooral dankzij de grotere beschikbaarheid van eieren uit vrije uitloop in het harddiscountkanaal. Het aandeel van bio-eitjes bedraagt 6% in volume en 10,5% in waarde en groeit licht.
Groei voor harddiscount
Het marktaandeel van eieren in de harddiscount groeit verder en bedraagt nu bijna 34%. De grote supermarktketens blijven het belangrijkste kanaal met 45% volumeaandeel, buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van iets meer dan 13% het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren. De hoevewinkel, de openbare markt en de speciaalzaken verliezen terrein.
De gemiddelde eierprijs bedroeg vorig jaar 0,14 € voor scharreleieren, 0,20 € voor eieren van vrije uitloop en 0,29 € voor bio-eieren.