Op twee locaties test de groep Louis Delhaize een vernieuwende supermarktformule die ‘shoppen’ onderscheidt van ‘kopen’ en die duurzaamheid wil verzoenen met prijs. De eerste pilootwinkel opende dinsdag in Gembloux, de tweede volgt vrijdag in ’s-Gravenbrakel.
Grondige oefening
De groep Louis Delhaize zet door met de ombouwoperatie die alle Match en Smatch-winkels in België onder de Louis Delhaize-vlag moet brengen. Een eerste pilootwinkel van de nieuwe formule voor de grotere supermarkten opende dinsdag in Gembloux. Vrijdag opent er al een tweede, in ’s-Gravenbrakel. Voorlopig gaat het nog om een test: een echte uitrol volgt pas na een grondige evaluatie van het concept.
De retailer maakte een grondige oefening en ontwikkelde het nieuwe concept op basis van rondetafelgesprekken met klanten en medewerkers. Dat resulteerde in een formule die zich wil onderscheiden van andere supermarkten, onder andere door ‘runshoppen’ en ‘funshoppen’ uit elkaar te halen. Duurzaamheid en transparantie zijn een belangrijke focus, maar anderzijds zet de retailer ook stappen op het vlak van prijs en promotie.
RetailDetail bezocht de winkel in Gembloux en sprak met exploitatiedirecteur Sabine Muller en marketingdirecteur Stéphane Genicot. Een uitgebreid verslag met foto’s vind je via deze link.