“Eenvoud is de nieuwe luxe”
Voor conceptdirecteur Jean-Pierre Roelands is het “een droom die uitkomt”: met een jong team, dat onder andere bestaat uit Jules Colruyt, de zoon van Jef Colruyt, wil Cru “de ziel van de mensen en goed eten (her)verbinden”.
“Eenvoud is de nieuwe luxe”, luidt de visie van Cru, en dat resulteert in een overdekte versmarkt in een witgekalkte vierkantshoeve met een eigenzinnig assortiment en vooral veel aandacht voor de “tien ambachten”. “Het gaat erom mensen te laten beseffen dat je mayonaise ook zelf kunt maken, dat een industriële kriek helemaal anders is dan het origineel en om brood dat nog een harde korst heeft.”
“De ambachten worden tegenwoordig in ere hersteld. Een goede chefkok of bakker is vandaag een vedette.” De winkel is dan ook opgebouwd rond tien ambachten, met open ateliers en waar mogelijk een externe partner die in de vestiging ‘zijn ding doet’.
“We werken met partners eerder dan met leveranciers: gepassioneerde producenten die mee verantwoordelijk zijn voor het verdelen van hun product, die bijvoorbeeld ook opleidingen geven en die het concept samen uitbouwen met de klanten.”
Kind van de streek
Die ambachtelijke partners moeten elk op zichzelf kunnen bestaan en worden stuk per stuk geëvalueerd binnen de winkel, maar het feit dat ze hier samen gebundeld zijn, levert volgens Roelands wel voordelen op ten opzichte van op zichzelf staande speciaalzaken of de traditionele versmarkten. “Hier is het geïntegreerd, er wordt ook sterk samengewerkt.”
Het beste voorbeeld daarvan is wellicht de inspiratiekeuken die zich in de winkel bevindt, waar klanten kunnen zien en vragen hoe ze een bepaald product best klaarmaken, maar ook continu bereidingen worden gemaakt met (eventueel onverkochte) artikelen uit de winkel.
Cru zegt daarbij ook zoveel mogelijk met plaatselijke producten en leveranciers te werken. Het lokale is belangrijk voor Cru: “Cru Overijse moet een kind van de streek worden, het doel is de plaatselijke noden in te vullen. Als deze winkel elders een broertje krijgt, wordt die weer anders.”
Producten op verschillende niveaus
Er is ook gekozen voor een opvallend smal assortiment, maar dan één dat zorgvuldig werd geselecteerd door het team van de winkel en door de partners waar Cru mee samenwerkt. Zo zal de winkel gedurende de week slechts een viertal verschillende soorten vis aanbieden, die kunnen afwisselen en waarbij zelfs ‘klassiekers’ kabeljauw en zalm geen vaste plek hebben. “Ja, we zullen de mensen moeten uitleggen waarom we niet altijd kabeljauw hebben, maar zo ontdekken ze wel eens een andere vis”, aldus zaakvoerder Jeroen Van Belleghem.
“Het gaat om puurheid en we willen niks in onze producten, zoals verbeteraars of bewaarstoffen, dat niet absoluut nodig is. We gaan in de eerste plaats voor lekkere, kwalitatieve producten. Als dat bio is, des te beter. Als dat Belgisch is, des te beter. En dat is dikwijls ook zo, merken we”, legt Roelands uit. “En voor bio hebben we binnen de Colruyt-groep natuurlijk al een goed enseigne, waar we niet mee gaan concurreren.”
“We gaan dezelfde producten ook vaak op drie verschillende niveaus verkopen: het rauwe product, het schoongemaakte product en het klaargemaakte product.” Zo tref je in de winkel grote Spaanse hespen aan, maar ook voorverpakte sneetjes hesp en verschillende traiteurbereidingen met hesp.
Afrekenen met tablets
Alleen maar ‘old school’ is de ambachtelijke versmarkt evenwel niet: wie wil shoppen bij Cru, krijgt immers een tablet in de handen gestopt en scant zijn inkopen daarmee zelf in. Via QR-codes krijgen de klant daarbij ook meer informatie over het product, zoals eigenschappen, de afkomst en op termijn zelfs recepttips.
Gewone kassa’s zijn er niet meer, alleen een aantal betaalzuilen en de optie om mobiel te betalen via de smartphone. Al is er wel nog één ‘self check-out’ voor wie erg gehaast is of echt niet met de tablets overweg kan.
Hoe Cru zich verhoudt ten opzichte van de andere Colruyt-winkels? “We hebben al 500 à 600 winkels die het traditionele assortiment voeren. Met dit concept willen we de noden invullen die we met de groep tot nu toe nog niet invulden”, besluit Jean-Pierre Roelands. De laagsteprijsgarantie van moederketen Colruyt is dan ook duidelijk hier niet van toepassing.
Al wil Roelands niet gezegd hebben dat Cru duur of luxueus is: “We brengen geen nicheproducten, maar net hele goeie alledaagse voeding. En daar is een ruim publiek voor. De enige zekerheid is dat we geen producten verkopen die in de rest van de retail gevoerd wordt, dat zal een constante zijn in elke Cru. Je vindt hier geen ‘fast-moving’.”
Doel: twee vestigingen en een binnenstadwinkel in 2015
De berichten dat Colruyt Group al panden heeft gekocht in Gent, Antwerpen en Linkebeek om ook daar Cru-markten te openen, doet Jean-Pierre Roelands af als geruchten. “Ik wou dat ik al voor vier locaties getekend had! We zijn op zoek, we zijn echt op zoek naar panden met karakter die hedendaagse authenticiteit uitstralen.”
Op termijn ziet Roelands zeker plaats voor een Cru-vestiging in alle grootsteden, maar ook kleinere locaties komen in aanmerking. “Er zijn ook combinaties mogelijk waarbij we niet alle tien de versambachten bijeen brengen, maar een selectie daarvan. Ook wil ik wel eens zien wat het concept in een pand in een stadscentrum geeft. We zijn bezig met plannen daaromtrent.”
Volgend jaar rekent de conceptdirecteur erop minimum één, liefst twee nieuwe vestigingen van Cru te kunnen openen.