Het Belgische supermarktlandschap davert, nu Groupe Mestdagh de samenwerking met Carrefour opzegt. Liefst 85 supermarkten worden te grabbel gegooid. Wie krijgt die gegeerde buit te pakken? Hoofdredacteur Stefan Van Rompaey weegt de kandidaten.
Kwart van alle Carrefour Markets
“Er zit een herverkaveling van de Belgische foodmarkt aan te komen”, voorspelt Van Rompaey, coauteur van The Future of Food. Groupe Mestdagh neemt namelijk een wel erg drastische beslissing door te breken met Carrefour. Door de masterfranchiseovereenkomst stop te zetten, moet de franchise-uitbater van liefst 85 Carrefour Markets op zoek naar een nieuwe partner. Het belooft de nodige woelingen te geven.
Carrefour-CEO Alexandre Bompard zal zich wel even verslikt hebben in de kerstkalkoen: zijn keten ziet plots een kwart van zijn Belgische Market-vestigingen wegvallen. Zelfs het leeuwendeel van alle Waalse vestigingen verdwijnt opeens zonder Mestdagh. Een serieuze aderlating, die kwatongen zelfs de eerste stap in de ontmanteling van Carrefour in België zouden kunnen noemen.
Spelletje blufpoker?
Zal Bompard dat zomaar laten gebeuren? De Fransen hebben de laatste tijd zin in overnames en hebben al laten verstaan een rol te willen in de verdere consolidatie van het foodlandschap. Zou Bompard de portemonnee niet opentrekken en die oproerige Walen dan maar meteen inlijven? 85 eigen winkels erbij, het zou een mooi eindejaarscadeau kunnen zijn.
Of is dat precies wat Mestdagh wil? Spelen ze daar in Gosselies een knap spelletje blufpoker en is het vooral een drukkingsmiddel. Het is geen geheim dat Groupe Mestdagh het al jaren moeilijk heeft, misschien willen ze in de eerste plaats betere voorwaarden. Vergeet echter niet dat Carrefour ook nog minderheidsaandeelhouder is van zijn afvallige franchisenemer, wat de zaak alleen maar complexer maakt.
Unieke kans voor AH en Jumbo
“Eén ding is zeker: Mestdagh kan niet op eigen kracht verder”, weet Van Rompaey. In het huidige hyperconcurrentiële landschap is er gewoon geen plaats voor. Dat biedt een unieke kans voor Jumbo en Albert Heijn. “Als ze ooit iets willen betekenen in Wallonië is het nu of nooit. Zo dient er zich geen tweede gelegenheid aan. In één beweging zouden ze een significante voetafdruk kunnen krijgen over de taalgrens. Dat ze hun portefeuille maar boven halen.”
Van Rompaey acht de kans reëel. Jumbo heeft altijd gezegd Waalse ambities te koesteren en is niet bang van grote overnames, zoals de keten in Nederland al heeft bewezen. Albert Heijn komt stilaan aan zijn plafond in Vlaanderen en heeft tijd genoeg om de stap rustig voor te bereiden.
Of toch Cora en Casino?
Carrefour en de Nederlanders lijken dan ook de grootste kanshebbers te zijn. Zo veel andere mogelijkheden zijn er voor Mestdagh trouwens niet, tenzij Cora haar formule Match wil herlanceren nu het onder andere een vernieuwd winkelconcept uitrolt. Groupe Casino stak eerder ook al eens de neus aan het venster met Franprix. Wie weet gaan zij nu voor een Belgische inhaalbeweging.
“Al is de vraag of ze op dit moment zoveel willen investeren in de Waalse markt. Carrefour heeft duidelijk het meest te verliezen, de Nederlanders het meest te winnen. Het wordt in ieder geval een spannend jaar”, zegt Van Rompaey. En dan valt nog af te wachten wat het personeel van de ommezwaai vindt. Het zal de sociale rust in het bedrijf wellicht niet verbeteren.