De beslissing van Test-Aankoop om niet langer prijsenquêteurs op pad te sturen, betekent een forse degradatie voor de jaarlijkse supermarktenquête. Hiermee bewijst de organisatie retailers en consumenten geen dienst.
Einde van een tijdperk
Gedurende vele jaren was de grote prijsvergelijking van Test-Aankoop een ijkpunt, een evenement waar retailers, fabrikanten én consumenten naar uitkeken. Ook al waren er altijd wel discussies, het was toch de enige barometer die er echt toe deed. De consumentenorganisatie pakte de zaken immers grondiger aan dan wie dan ook: vorig jaar vergeleken de enquêteurs 48.864 prijzen in 237 winkels verdeeld over negentien supermarktketens. Aan dat tijdperk is een einde gekomen.
Voortaan immers vergelijkt Test-Aankoop enkel nog de prijzen die de retailers op hun websites publiceren. Voor ketens die online geen prijzen publiceren, neemt de enquête genoegen met een extrapolatie, of met ingezonden prijslijsten. Dat is veel goedkoper, maar het heeft nogal wat gevolgen. Het aantal vergeleken prijzen daalt naar 27.000 en lokale prijsverschillen worden minder nauwkeurig gemeten – en dat net nu Jumbo op komst is met een lokaal prijsbeleid. Franchiseketens als AD Delhaize, Proxy Delhaize, Alvo, Spar of Carrefour Market krijgen geen index meer. Zelfs OKay, dat vorig jaar nog derde gerangschikt stond, verdwijnt uit de lijst. De merkproducten bij Aldi en Lidl vallen buiten de vergelijking.
Naar de motieven achter deze koerswijziging hoeven we niet lang te zoeken: het verdienmodel van Test-Aankoop staat al een tijdje onder druk. Het ledenbestand krimpt en vergrijst, het magazine ziet zijn oplage slinken. Jongere generaties informeren zich via andere vergelijkingssites. De beslissing vorig jaar om het gebruik van zijn label in licentie te verkopen aan producenten en retailers, deed ook al de wenkbrauwen fronsen… Ketens als Albert Heijn, Lidl, Carrefour en Kruidvat maken er gebruik van. De objectiviteit en de geloofwaardigheid van de organisatie staan op het spel.
Prijsvergelijkingen zijn altijd controversieel, maar door de eigen fundamenten onderuit te halen maakt deze supermarktenquête zich wel héél erg kwetsbaar voor kritiek. En dat is zonde. Want foodretail kan echt wel een degelijke, onderbouwde prijsbarometer gebruiken. Een vergelijking die verder gaat dan de losse flodders die af en toe in de pers verschijnen. Een onderzoek dat objectiever is dan de mededelingen die retailers zelf de wereld insturen. In een wereld die almaar transparanter wordt, hebben rookgordijnen immers geen plaats. De conclusie is helder: de sector verdient een betere prijsvergelijking dan die van Test-Aankoop. Hou ons maar in het oog…