Voor Chinese ‘private labels’
Het heeft er alle schijn van dat het bedrijf van CD&V-staatssecretaris Hendrik Bogaert zijn steile ambities om met het ‘betere’ pralinemerk Senz en een eigen fabriek in Suzhoy (bij Sjanghai) China te veroveren, moet opbergen. Volgens De Tijd heeft het bedrijf uit Jabbeke zijn ambities fors moeten terugschroeven: “Eden Chocolates streed met ongelijke wapens tegen chocoladereuzen als Lindt, Nestlé of Ferrero die honderden miljoenen euro’s investeren in marketing.”
“Voor een kmo die geen deep pockets heeft, was het moeilijk of haast onmogelijk die recurrente marketinginvesteringen te doen”, stelt een waarnemer. De zakenkrant weet bovendien dat ook de inkomsten uitbleven, omdat de verkoop van Senz fors tegenviel en de vestiging van de groep in Suzhou anderhalf jaar geleden maar op een klein deel van haar capaciteit draaide.
Een drastische koerswijziging drong zich op: Eden Chocolates zal zich voortaan concentreren op de productie van huismerkchocolade voor Aziatische distributiegroepen en heeft de investeringen om Senz in de markt te zetten fors gereduceerd. Toch blijft de chocolatier erbij dat de verkoop van Senz “zelfs zonder marketing, maar dankzij een betere distributie, erg goed” loopt, weet De Tijd.
Vers kapitaal dringend gewenst
Eden Chocolates zou in het boekjaar 2012-2013 naar verluidt zo’n 1.200 ton chocolade moeten verkopen, 200 ton meer dan het jaar voordien. Vandaag vertegenwoordigt private label al het grootste deel van het productievolume in China, maar “dat brengt niet noodzakelijk méér op, want de marges op privatelabelproducten zijn kleiner dan die op merken”.
Financieel heeft de groep het zo al knap lastig: “Geconsolideerde cijfers zijn niet voorhanden, maar de groep zou meer dan vijf jaar na haar oprichting nog steeds rode cijfers slikken, al lijkt een operationeel nulresultaat zich te profileren.”
Een herkapitalisatie was dus aan de orde, en de broodnodige miljoenen zouden nu van (een) Chinese partner(s) komen: er wordt gepraat met een Chinese ex-werknemer van de Zwitserse chocoladegigant Barry Callebaut. Mogelijk wordt nog een tweede lokale investeerder aan boord gehesen. Het is de bedoeling dat die investeerder(s) een substantiële minderheid krijgt (krijgen) in de Chinese poot van Eden Chocolates, naar verluidt 20 tot 30 procent.
Bekende investeerders
Eden Chocolates omhelst vandaag drie vennootschappen: een topholding, een slapende Belgische vennootschap (met de ondertussen gesloten vestiging in Jabbeke) en de Chinese entiteit. Onder meer Agri + (het fonds van Gimv en de Boerenbond), het Belgisch-Chinees investeringsfonds, de ondernemers Luc Geuten (Mitiska), Rudi Mariën (ex-Innogenetics) en Thomas Baert (Chinafloors Timber) en het management onder leiding van Wim Petermans.
Hun vroegere droom, als allereerste Belgische bedrijf een Chinese beursnotering te versieren, moet Eden Chocolates nu echter bijna zeker definitief laten varen.