Al vier maanden moeten Edeka-klanten in Duitsland hun Kellogg-ontbijtgranen missen. Een aanhoudende boycot mondt nu zelfs in een rechtszaak uit: Edeka eist een schadevergoeding van de leverancier.
Verplicht te leveren?
Kellogg-cornflakes en Pringles-chips worden een zeldzaamheid in de Duitse supermarkten. Sinds een prijsconflict eind vorig jaar is het Amerikaanse merk verdwenen uit de Rewe-winkels, terwijl Kellogg ook al vier maanden weigert te leveren aan concurrent Edeka. De fabrikant wil forse prijsverhogingen doorvoeren, maar dat weigeren de supermarkten halsstarrig.
Edeka beweert dat Kellogg deze zomer tot 45% hogere inkoopprijzen oplegde, aldus Lebensmittel Zeitung. Hoewel de supermarktgroep, die ook een eigen inkoopcentrale Everest heeft, inmiddels een deel van de prijsstijgingen zou hebben geaccepteerd, heeft Kellogg nog altijd niks geleverd.
Een inbreuk op het contract, meent Edeka: de retailer eist nu tien miljoen euro voor de tot nu toe verloren inkomsten en klanten, maar maakt daar al minstens 34 miljoen van als de leveringsboycot nog langer doorgaat. Ook haalt de distributeur er de antitrustwetgeving bij: omdat Kellogg zo’n dominante marktpositie in ontbijtgranen heeft, zou de fabrikant een leveringsplicht hebben. Of dat laatste argument ontvankelijk is, bekijken de Duitse mededingingsautoriteiten weliswaar nog. Eind september klopte Edeka daarvoor aan bij de concurrentiewaakhond.