Supermarktketen Edeka is zinnens z’n belang in de Nederlandse onlinesupermarkt Picnic te verdubbelen. De Duitse marktleider heeft momenteel 10 procent van Picnic International en 35 procent van Picnic Duitsland in handen.
Ambitieuze plannen
Volgens het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung heeft Edeka-topman Markus Mosa van zijn raad van bestuur groen licht gekregen om het belang van de retailgroep in de online boodschappendienst fors te verhogen. Momenteel houdt de Duitse supermarktketen een participatie van 10 procent in het e-commercebedrijf, dat zowat 1 miljard euro waard zou zijn. Edeka zou nu nog eens 100 miljoen euro extra willen investeren. Concreet zou het gaan om een aandelenruil: Edeka wil haar aandelen in de Duitse divisie Picnic GmbH omzetten in een belang in Picnic International.
Met de verhoogde participatie wil Edeka volgens waarnemers meer grip krijgen op de internationale strategie van de onlinesupermarkt. Beide bedrijven hebben recent al samen de inkooporganisatie Everest opgericht, die onder andere huismerken zal ontwikkelen voor de ‘pure player’. Picnic heeft bovendien ambitieuze expansieplannen aangekondigd, naar landen als Frankrijk, Groot-Brittannië Spanje en Polen.
Edeka wilde geen commentaar geven op het nieuws, en ook Picnic houdt zich op de vlakte: Edeka heeft slechts een minderheidsbelang en ondersteunt de onlinespeler zo goed mogelijk, luidt het.