Zakenman Stelios Haji-Ioannou gaat concurreren met Aldi en Lidl. De eerste easyFoodstore opende gisteren in Park Royal, in het noordwesten van Londen.
Spotgoedkope voeding
De baseline van het nieuwe discountconcept luidt: “No expensive brands. Just food honestly priced.” De winkel verkoopt bij de lancering een beperkt assortiment van 76 basisproducten aan een eenheidsprijs van 25 pence (ongeveer 33 eurocent).
Dat prijsniveau geldt voor de hele maand februari, belooft Stelios Haji-Ioannou. “Ik geloof dat er een niche bestaat in de foodretailmarkt, onder het huidige niveau van budgetspelers als Aldi en Lidl”, zegt hij.
Het gaat uitsluitend om droge voeding; verse producten vind je niet bij easyFoodstore. Alle producten zijn van het Europese prijsvechtersmerk Euroshopper, dat ontwikkeld werd door de inkoopgroepering AMS, waartoe onder andere Ahold, ICA, Migros en Morrisons behoren. Albert Heijn heeft EuroShopper al in 20123 vervangen door AH Basic.
Voor minder bedeelden
De opening van easyFoodstore zorgt voor enige opschudding in de Britse markt. De traditionele supermarkten lijden er onder prijsdruk door de sterke groei van Lidl en Aldi, en moeten tegelijk een antwoord vinden op de sterke groei van online en de komst van Amazon Fresh.
Maar of dit echt een concurrent wordt voor de succesvolle harddiscounters in het VK? Stelios Haji-Ioannou omschrijft easyFoodstore eerder als een sociaal initiatief, geïnspireerd door de voedselbanken: “Na mijn ervaring met het gratis wegschenken van voedsel in Griekenland en Cyprus, is dit een meer commerciële manier om basisvoeding aan lage prijzen te verschaffen aan de minderbedeelden”, verklaart hij op de website easyFoodstore.com.
Drie jaar geleden al kondigde de zakenman aan dat hij in de voedingssector zou stappen, maar de opening van een eerste winkel in Croydon liep met een sisser af omdat de vergunning geweigerd werd.