In de tweede helft van 2024 openen de eerste E. Leclerc-supermarkten in Luxemburg. Toch neemt de Franse retailer de tijd – drie tot vijf jaar – voor de volledige omschakeling van 27 winkels van de Louis Delhaize-groep.
Hongerige uitdager
Afgelopen zomer nam de Franse groep 27 winkels over van Cora, Match en Smatch in het Groothertogdom Luxemburg. Op 20 december bezocht topman Michel-Édouard Leclerc een zestal winkels, bij wijze van PR-moment. E. Leclerc is internationaal gezien een kleine speler, maar wel een hongerige, zegt de CEO aan de Luxemburgse krant Paperjam. “We zijn ervan overtuigd dat we een goed model hebben en dat we het verder kunnen ontwikkelen”, klinkt het.
Hij zegt wel dat de transformatie tijd zal kosten: allen al om de kassasystemen om te schakelen, zijn zes maanden nodig. De eerste Leclerc-winkels verschijnen dus voor de tweede helft van 2024 in het straatbeeld. Voor de volledige uitrol rekent de groep zelfs op drie à vijf jaar.
Proef met buurtwinkels
Leclerc wil zich vooral positioneren als prijsvechter, met de harddiscounters als concurrenten. De groep onderscheidt zich tegenover hen met een breder assortiment en als goedkoopste in non-food. Net zoals in Frankrijk worden de winkels uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Aan de managementstructuur en het personeelsbestand zou voorlopig echter niks veranderen. Ook het lokale assortiment blijft behouden.
Voor E. Leclerc vormen de buurtwinkels van Smatch bovendien een proeftuin: de groep heeft nog geen Express-winkels en geeft toe het buurtformaat nog niet helemaal te beheersen. Die winkels blijven dan ook gewoon Smatch heten en dienen als laboratorium, mogelijk ook voor de Franse thuismarkt.