In Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk doet al meer dan 20% van de bevolking boodschappen online. Dat wijst op een interessante markt. Ook in België zien we groei, al bedraagt de penetratie voorlopig slechts 9%.
Europese pionier
De interesse van consumenten om naast bijvoorbeeld kledij ook de wekelijkse voedingsboodschappen online te kopen, is in Europa van eerder recente datum, zo blijkt uit cijfers van CBS en Eurostat. Pas vanaf 2006 kwam er enige beweging in de markt en vooral na 2013 groeide het aantal online foodshoppers significant. Dat gebeurt echter niet overal aan dezelfde snelheid: al die jaren waren de Britten de Europese voorloper op het vlak van e-commerce in food, maar vorig jaar werden ze ingehaald door Nederland. Daar koopt nu 29% van de bevolking wel eens voeding online, tegen 28% van de Britten. In Duitsland is dat nog 21% en in Frankrijk 15%, maar België hinkt achterop met 9%, wel nog altijd meer dan bijvoorbeeld Italië (3%).
Een verklaring voor deze verschillen is wellicht te zoeken aan de aanbodzijde: in het Verenigd Koninkrijk hebben de meeste grote foodretailers al sinds jaren een performant e-commerceaanbod met thuislevering en/of goede afhaalpunten. Bovendien kent dat land een succesvolle ‘pure player’: Ocado, de Europese pionier onder de online supermarkten. Voor Britten is de drempel om online boodschappen te doen dus een stuk lager.
Marktleider Colruyt
Dat geldt ook voor Nederland: niet alleen was Albert Heijn daar een voorloper online, ook is er de snelle expansie van Picnic: die pure player werkt enkel met een app en levert aan huis met elektrische bestelwagentjes. Het bedrijf verovert stad na stad en kan de vraag nauwelijks bijhouden. Nu breidt Picnic zijn actieterrein uit naar Duitsland en wordt er gespeculeerd over België. In Duitsland ging intussen Amazon Fresh van start en in Frankrijk kennen we al sinds jaren de ‘drives’ (afhaalpunten) van de grote hypermarktketens.
In vergelijking daarmee is het online aanbod in België eerder beperkt. Marktleider is Colruyt, dat naar eigen zeggen afgelopen boekjaar een e-commerceomzet boekte van 370 miljoen euro. Het gros daarvan is afkomstig van Collect&Go, dat 186 afhaalpunten heeft. Daarmee heeft de retailer een serieuze voorsprong op Delhaize, dat geen 50 miljoen euro online jaaromzet haalt, maar nu wel succes boekt met thuisbezorgen. Over de afhaalpunten van Carrefour zijn geen cijfers bekend. De enige ‘pure player’ in België, Wink.be, moest eerder dit jaar de handdoek gooien.
Toch zien we in België een duidelijke toename van online-initiatieven, zowel bij grote retailers als kleinschalige spelers. Volgt de consument het groeiende aanbod? Op het RetailDetail Food Congress op 3 en 4 oktober brengen we een stand van zaken en presenteren we inspirerende cases. Naast de Europese voorloper Ocado zijn er onder meer presentaties van Deliveroo, Smartmat, Deeleenkoe.be, eFarmz, eFoodbox/Etheclo, PostNL en Colruyt Group. Klik hier voor meer informatie en tickets.