Heineken verkocht vorig kwartaal minder bier, maar had daar weinig last van: door prijsverhogingen was er toch groei. De brouwer zet nu ook stappen om uit Rusland te vertrekken.
Meer dan gecompenseerd
De Nederlandse brouwer klokte afgelopen kwartaal af op een netto-omzet van 6,4 miljard euro. Dat is liefst 8,9% meer dan een jaar eerder en een opvallende prestatie als je weet dat de brouwer 3,1% minder bier verkocht. Hoewel het volume daalde, rekende Heineken 12,3% meer aan per hectoliter. Prijsstijgingen compenseerden de volumeterugval dus ruimschoots.
De nettowinst daalde niettemin van 417 miljoen euro een jaar geleden naar 403 miljoen euro nu. Dat had de bierproducent ook voorspeld: het bedrijf rekent op een operationele winstgroei tussen de 5 en 9% dit jaar, maar die klim zal zich pas in de tweede helft van het jaar inzetten.
Drie zorgenkindjes
Op dit moment baren drie zeer uiteenlopende landen Heineken nog zorgen: Rusland, Vietnam en Nigeria. In Vietnam zakte de omzet met meer dan 20% wegens macro-economische tegenslagen in het land: het verwachte herstel na de coronapandemie blijft er uit. In Nigeria daalde de omzet dan weer ruim 10%, door de beslissing van de overheid om oude bankbiljetten uit omloop te halen.
In Rusland kwam Heineken in het oog van een PR-storm terecht toen bleek dat het er nog nieuwe bieren op de markt bracht. De brouwerijgroep had bij de inval in Oekraïne nochtans verklaard het land te verlaten. Nu zegt het bedrijf verdere stappen te zetten in de verkoop van de Russische tak.