Jumbo heeft een sterk jaar achter de rug en zag de omzet stijgen met zo’n 15%. De Nederlandse retailer kondigt ook een samenwerking aan met Vermaat Groep voor de exploitatie van 44 La Place-restaurants.
Jumbo floreert, La Place lijdt
Jumbo Groep Holding boekte in 2020 een totale omzet van 9,73 miljard euro. De omzet uit de supermarktactiviteiten steeg met 15% tot 9,68 miljard euro. Foodserviceformule La Place daarentegen kende door de coronacrisis een zeer moeilijk jaar: de omzet bleeft door de verplichte sluitingen hangen op 50 miljoen euro (2019: 165 miljoen euro).
In 2020 opende Jumbo 15 nieuwe winkels in Nederland (10) en België (5). De keten telt nu 687 vestigingen in beide landen samen. Los daarvan presteerden ook de bestaande winkels erg goed: de autonome omzetgroei bedroeg 11%. In Nederland heeft Jumbo op dit moment meer dan 21,5% van de markt in handen. De supermarktketen wil ook in 2021 nieuwe vestigingen blijven openen. In Nederland gaat het voornamelijk om stadswinkels; in België staan er een tiental nieuwe filialen op de planning.
Mede door corona is de online omzet afgelopen jaar met meer dan 50% gegroeid tot oven de 500 miljoen euro. Jumbo zal daarom zijn capaciteit blijven uitbreiden. Er komen 10 bezorghubs bij en binnenkort opent de retailer tevens zijn derde e-fulfilment center in Bleiswijk, van waaruit de logistieke afhandeling van weborders zal plaatsvinden.
Gedeeltelijke overname
In de marge van de cijfers maakte Jumbo een nieuw partnership bekend. Het bedrijf wil het La Place-concept verder uitbouwen in samenwerking met horeca-en cateringspecialist Vermaat Groep. Het principeakkoord bepaalt dat Jumbo eigenaar blijft van het La Place-merk, zes eigen restaurants, vier stationslocaties en de (inter)nationale franchiserelaties. Vermaat van zijn kant neemt de medewerkers, de activa en de exploitatie van de overige 44 La Place-restaurants over.