De Nederlandse masterfranchiser van de Amerikaanse foodketen Dunkin’ kondigt de opening aan van een eerste Belgische vestiging, in maart volgend jaar. Op termijn ambieert de retailer een twintigtal Belgische winkels, bovenop een vijftigtal in Nederland.
Samenwerking met Jumbo
De eerste Belgische winkel van Dunkin’ opent volgend jaar in Antwerpen, vertelt Roberto Fava, één van de franchisepartners, aan RetailTrends. De foodketen wil jaarlijks een zestal Nederlandse en een viertal Belgische winkels openen. Niet voor het eerst kondigt de fastfoodketen een mogelijke stap naar België aan: dat was ook al het geval in 2014 en er volgde een nieuwe aankondiging in 2016 door franchisehouder Francorp, maar concreet werden de plannen nooit.
Dunkin’ wil overigens niet enkel groeien met eigen filialen: het merk denkt ook aan pop-upwinkels, e-commerce en samenwerkingen met andere retailers. Sinds deze zomer werkt de snackketen samen met supermarktketen Jumbo: daar liggen nu al donuts van Dunkin’ in de rekken, later volgen bijkomende producten, zoals koffiebonen en muffins. Of die samenwerking ook in de Belgische winkels wordt uitgerold, is nog niet duidelijk.
Sinds het najaar van 2018 heet de voormalige donutketen kortweg Dunkin’: de Donuts verdwenen uit de naam omdat het bedrijf meer de focus wil leggen op andere producten, zoals dranken. Koffie en thee vertegenwoordigen in de Verenigde Staten al meer dan 60% van de omzet.