Aldi springt over Waitrose
De Britse markt blijft gedomineerd worden door de “grote vier”: Tesco heeft een marktaandeel van 29,4 procent, Asda en Sainsbury’s zijn ongeveer half zo groot met respectievelijk 17,1 procent en 16,4 procent en nummer vier Morrisons haalt nog amper 10,9 procent.
Achter de top vijf (met ook nog The Co-op met 6,1 procent) rukken de Duitse ketens op: Aldi snoepte Waitrose de zesde plaats af. Op basis van de cijfers van eind maart had Aldi nu een marktaandeel van 5,3 procent, terwijl Waitrose op 5,1 procent uitkwam. Lidl is achtste met 3,7 procent.
Politiek lage prijzen werpt vruchten af
De Duitsers danken hun vooruitgang aan hun politiek van lage prijzen, die erg aansloeg toen ook het Verenigd Koninkrijk de voorbije jaren economisch moeilijkere tijden beleefde. Aldi boekte de voorbije vier jaar telkens een groei van zijn verkoopcijfer met meer dan 10 procent, het laatste jaar bedroeg de toename zelfs 16,8 procent.
De keten trok niet alleen 500.000 nieuwe klanten aan, de inhoud van het gemiddeld boodschappenmandje nam ook met 7 procent toe. Die klanten kwamen vooral van bij de top vier, hoe zeer zij ook probeerden met verlaagde kosten een antwoord te bieden op de toegenomen Duitse concurrentie.