Doel: 60 filialen tegen 2020
Sinds de oprichting in februari 2011 speelt de Duitse keten in op de groeiende markt van veganisten, mensen die niet alleen geen vlees eten maar ook alle producten van dierlijke oorsprong mijden. Duitsland alleen al telt zo’n 7 miljoen vegetariërs, van wie 900.000 veganisten. De keten heeft een assortiment van meer dan 4.500 producten van zo’n 270 leveranciers uit 30 landen.
Met intussen al zeven vestigingen in Duitsland en telkens eentje in Oostenrijk (Wenen) en Tsjechië (Praag) bewijst Veganz dat er wel degelijk muziek zit in nichesupermarkten. “De tijd is er rijp voor, dit is een idee met toekomst”, zegt oprichter Jan Bredack, zelf een overtuigd veganist sinds 1 januari 2009.
De cijfers lijken hem alvast gelijk te geven: bedroeg de omzet voor heel 2013 nog maar 5,3 miljoen euro, dan was de verkoop in de eerste helft van dit jaar al gestegen tot zo’n 50 miljoen euro. Veganz hoopt 2014 dan ook af te sluiten met een omzet van boven de 100 miljoen euro.
De oprichter is dan ook terecht erg ambitieus: “Tegen 2020 willen we 60 filialen in Europa en de Verenigde Staten.” Die groei wil Jan Bredack realiseren via franchising.