De Nederlandse onlinesupermarkt Crisp verdubbelde zijn verlies in 2021 (bijna). Toch was het een erg goed jaar voor de start-up, die de “aanloopverliezen” er graag bij neemt.
Precies volgens plan
Winst is nog altijd ver te zoeken in de wereld van de onlinesupermarkten. Na de hoge verliescijfers van Picnic geeft nu ook kleinere concurrent Crisp toe dat het verlies er vorig jaar haast verdubbelde tot 15,2 miljoen euro.
Toch is dat “precies volgens plan”, zegt CEO Tom Peeters aan RetailTrends. “Aanloopverliezen zijn onderdeel van een groot bedrijf bouwen dat veel impact maakt”, klinkt het. 2021 was ook nog maar het derde bestaansjaar van de Nederlandse onlinesupermarkt.
Sprong naar België
Hoewel Crisp geen precieze omzetcijfers meedeelt, zegt de e-commercespeler 2,5 keer groter te zijn geworden. Ook het aantal app-downloads en het aantal bestellingen ging groeide met factor 2,5. De marges zouden er eveneens op zijn vooruitgegaan. “We hebben in 2021 een erg goed jaar gehad en we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet”, aldus Peeters.
Crisp haalt nog altijd de helft van zijn omzet uit de Nederlandse Randstad, al is de boodschappendienst sinds halverwege dit jaar ook in België beschikbaar. Daar verdubbelde het aantal bestellingen alleen al in september, meldde het bedrijf eerder.