Lotus Bakeries heeft vorig halfjaar een opmerkelijke omzetgroei van bijna 20% gerealiseerd. De vraag naar Biscoff-speculooskoekjes dreigt zelfs de productie te overstijgen, mede met dank aan Snoop Dogg.
Biscoff blijft de ster
Zelfs CEO Jan Boone is verrast door de “indrukwekkende volumegroei”, die de verwachtingen overtreft. “Na een groei van meer dan 20% en de mijlpaal van 1 miljard euro omzet in 2023, had ik niet verwacht dat we nog eens met 20% zouden groeien”, aldus de topman. Toch deed de koekjesbakker er nog eens 100 miljoen euro bij, van 501,1 miljoen euro geconsolideerde omzet naar 599,3 miljoen. Ook de operationele winst steeg met 24,3% tot 97,5 miljoen euro.
Lotus Biscoff, de grootste strategische pijler van de groep, zag een volumegroei van meer dan 20%. De groei werd ondersteund door de uitbreiding van de productiecapaciteit, meer bepaald met een nieuwe productielijn in de fabriek in het Amerikaanse Mebane. De vraag naar Biscoff-koekjes blijft wereldwijd stijgen, met sterke prestaties in Europa, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en het Verre Oosten. Ook Lotus Natural Foods, de divisie boven Nakd en Bear, presteerde boven verwachting met een groei van meer dan 10%.
Ondanks de sterke resultaten waarschuwt Boone voor enige voorzichtigheid in de prognose voor de tweede jaarhelft. De vraag naar Biscoff blijft hoog, en wellicht nog hoger nadat rapper en Olympische Spelen-commentator Snoop Dogg onverwacht zijn liefde voor het koekje verklaarde. Wel moet de productie zorgvuldig worden gepland om te kunnen voldoen aan de vraag. De productiecapaciteit wordt dan wel uitgebreid, maar dat zal nog even duren: een nieuwe fabriek in Thailand opent in 2026 en concurrent Mondelez gaat Biscoff in India produceren.