Na Brussel en Leuven brengt drankenbezorger Andy vanaf oktober ook water, bier en andere dranken gratis aan huis in Antwerpen. Een rendabel en duurzaam laatste-mijl-levermodel is geen fictie, stelt het bedrijf.
“Een no-brainer”
Een succesvol zakenmodel voor last mile delivery? Volgens drankenbezorger Andy is het wel degelijk mogelijk. De start-up werd opgericht in 2020, bij de start van de coronacrisis. “We leveren zware goederen, zoals dranken, aan huis, binnen de drie uur, met een elektrische vloot, en we nemen ook je leeggoed mee terug. We ontzorgen consumenten volledig in hun drankenaankopen. Binnenkort gaan we ons aanbod uitbreiden naar andere zware producten zoals petfood of keukenproducten, ” zegt CEO en medeoprichter Andreas Van Assche. Op de RetailDetail Day, op 22 september, vertelt hij het verhaal achter de bezorgdienst.
“We willen dé go-to oplossing zijn voor de aankoop van dranken in bakken. Het is bijna een no-brainer om bij ons te bestellen, want we hanteren gelijkaardige prijzen als de supermarkt en we leveren gratis.” Welk verdienmodel hanteert Andy dan? “Onze winst komt van de marge op de producten. We kunnen kosten besparen, bijvoorbeeld doordat we geen fysieke winkels hebben. Naarmate we de schaal en de dropintensiteit kunnen vergroten, wordt het steeds winstgevender.”
Brede klantenwaaier
Andy bezorgt met elektrische bestelwagens. Cargofietsen zijn minder geschikt: “We willen volumes kunnen poolen, dat is een belangrijke drijver van rendabiliteit. De grootste kost is de chauffeur: die moet voldoende volume verzetten op een bepaalde termijn om winstgevend te worden. De meeste bezorgers staan op de loonlijst, daarnaast doen we ook beroep op flexwerkers en studenten om de volatiliteit in de bestellingen op te vangen.”
Wie zijn de klanten? “Een brede waaier aan profielen. Gezinnen in de randgemeenten, die hun volledige drankenconsumptie bij ons bestellen. Maar ook jonge professionals, die veel waarde hechten aan convenience en die digitaal mee zijn. Ze besparen tijd met onze dienst en hebben het budget daarvoor. 20% van onze omzet komt van KMO’s die producten bestellen voor op kantoor.”
Schaalbaar model
Tot nu toe bezorgt Andy in Brussel, Leuven en omstreken. “Vanaf oktober starten we in Antwerpen. Op termijn willen we ook andere grote steden aanvatten, zoals Gent of Luik, en later zelfs internationaal gaan. Ons model is zeker schaalbaar. Volgend jaar lanceren we een mobiele app.” Er zijn wel meer believers: In de zomer van 2021 nam Spadel, eigenaar van Spa en Bru, via zijn investeringsfonds The Source een minderheidsbelang in de drankenbezorger.
Laatste-mijl-bezorging roept nochtans heel wat bedenkingen op, vooral op het vlak van kostprijs en duurzaamheid. Er verschenen artikels in de media naar aanleiding van het vertrek van Gorillas uit België, met kritiek op het zakenmodel dat onmogelijk winstgevend zou kunnen zijn. Bij Andy is men het daarmee niet eens: “We willen meegeven wat een succesvol businessmodel in last mile delivery kan betekenen. Wat zijn de drijvers van de winst en van de duurzaamheid, zowel op klimaatvlak als in de betekenis van een langdurig zakenmodel?”
Op het podium
Een no-brainer? Dat kan u zelf komen achterhalen. Op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 22 september in Antwerpen, geeft Andy een exclusieve inkijk in het zakenmodel achter de laatste-mijl-bezorgdienst.
Het marketingcongres voor de retailbranche, met als rode draad de zoektocht naar nieuwe kansen in uitdagende tijden, brengt wel meer interessante sprekers op het podium, onder andere van fietsketen Lucien, Apple-reseller Lab9, koffieketen Izy Coffee en winkelcentrum Maasmechelen Village. Klik op de knop hieronder voor meer info en tickets.