Andy, dat dranken en andere zware producten aan huis bezorgt, is nu ook in Mechelen van start gegaan. Opmerkelijk: de bezorgservice wil zich onderscheiden door beleefd rijgedrag.
Tachtigtal gemeenten
Bezorgdienst Andy, die werd opgericht bij de start van de coronacrisis in 2020, bezorgt dranken en andere boodschappen die te zwaar zijn om zelf mee te sleuren, gratis aan huis of op kantoor, binnen de drie uur, met elektrische bestelwagens. Dat doet de startup intussen al in een tachtigtal gemeenten in en om Brussel, Leuven, Antwerpen, en sinds kort ook in Mechelen.
De service is populair bij jonge professionals (tussen 25 en 30 jaar), bij gezinnen met kinderen en bij bedrijven. “We merken dat wie één keer bij ons besteld heeft vaak blijft terugkomen”, zegt COO Pieter-Jan Wouters. Op de RetailDetail Day vorig jaar legde CEO en medeoprichter Andreas Van Assche al uit dat het zakenmodel achter de bezorgdienst rendabel en schaalbaar is. “Een no-brainer”, noemde hij het toen.
“Geen cowboys”
Opmerkelijk is dat de bezorgdienst ook het verschil wil maken met correct en beleefd rijgedrag. De chauffeurs zijn ambassadeurs van het merk. “Je kan je als bedrijf wel degelijk onderscheiden, als je chauffeurs in hun bestelwagens, waar in het groot de naam van je bedrijf opstaat, vriendelijk en respectvol rijden”, aldus Wouters. “Boze blikken van andere weggebruikers omdat hen de pas wordt afgesneden of omdat op een andere manier onverantwoord wordt gereden zijn aan ons niet besteed. Wij willen geen cowboys in onze bestelwagens!”
Een van de belangrijke aandeelhouders van Andy is de groep Spadel, via zijn risicokapitaalfonds The Source. Voor het verder uitrollen van het concept over andere delen van het land gaan de initiatiefnemers achter Andy op zoek naar extra kapitaal.