Voedingsbedrijf Dr. Oetker heeft in 2016 een lichte omzetstijging gekend van 1,6% Vooral in de eigen thuismarkt Duitsland kende het bedrijf een mooie groei, en die markt is goed voor bijna de helft van de omzet.
Wisselkoersen drukken resultaat
De totale omzet kwam uit op 1,7 miljard euro, waarvan 740 miljoen euro in Duitsland werd. Op de thuismarkt steeg de vergelijkbare omzet met 2,7%, de internationale verkoop steeg dan weer met 0,9%. Die groei had groter kunnen zijn, maar de resultaten werden gedrukt door negatieve wisselkoerseffecten, zoals de zwakke positie van het pond en de Turkse lira.
Vorig jaar investeerde Dr. Oetker 139 miljoen euro, waarvan 53 miljoen in Duitsland zelf. Zo werd er een nieuw technologiecentrum geopend in Wittenburg en een onderzoekscentrum in Bielefeld. Vorig jaar opende het ook een eerste productiefaciliteit in Servië. Dr. Oetker heeft ook al te kennen gegeven te willen uitbreiden in nieuwe markten: het opende eerder dit jaar een fabriek in India.
Tot slot wordt er ook verder werk gemaakt van gezondere voeding. Zo moet de hoeveelheid vet, zout en suiker in de producten teruggebracht worden. De voorbije tien jaar is Dr. Oetker er al in geslaagd om de hoeveelheid zout in zijn pizza’s met 20% terug te dringen.