JDE Peet’s, de moedermaatschappij van Douwe Egberts, verkocht vorig jaar beduidend minder koffie buitenshuis. Dat omzetverlies werd echter grotendeels gecompenseerd door een stijgende thuisconsumptie.
Meer premiumkoffie
De totale omzet van het koffie- en theeconcern daalde in 2020 met 4,2% tot 6,65 miljard euro, al bleef de schade op organische basis beperkt tot 0,2%. De bedrijfswinst kwam uit op 933 miljoen euro, tegenover 1,04 miljard euro een jaar eerder. Onder de streep bleef er 367 miljoen euro over.
Het ‘out-of-home’-kanaal kreeg door de coronacrisis en de verplichte sluitingen een flinke klap en verloor bijna een derde van zijn omzet. Anderzijds steeg de vraag naar koffiebonen en aluminium cups voor thuis spectaculair, waarbij met name de premiummerken het goed deden: dat leverde deze tak een bonus op van ruim 9%.
Hoop op vaccinatie
JDE Peet’s presteerde vooral sterk in Europa, de belangrijkste markt voor het Nederlandse bedrijf: de opbrengsten groeiden er met 6,3%. In Latijns-Amerika speelde de devaluatie van de Braziliaanse real het concern wel parten.
Voor het lopende jaar verwacht JDE Peet’s een organische groei van 3 tot 5%. Het bedrijf rekent erop dat de coronabeperkingen geleidelijk afgebouwd zullen worden, naarmate de vaccinatiecampagne vordert.