Als gevolg van moeizame prijsonderhandelingen zijn verschillende producten van Douwe Egberts nu ook bij Delhaize niet verkrijgbaar. “We zijn er niet uit geraakt,” zegt de retailer.
“Niet in proportie”
“Door moeilijke omstandigheden met de leverancier zijn meerdere producten momenteel niet beschikbaar”: zo staat het op kaartjes in het koffierayon bij Delhaize. “We onderhandelen op het einde van het jaar de prijzen voor het komende jaar en met Jacobs Douwe Egberts (JDE) zijn we er niet uitgeraakt”, bevestigt woordvoerder Roel Dekelver aan Het Nieuwsblad.
De retailer zegt begrip te hebben voor prijsverhogingen die in proportie zijn, maar: “als dezelfde producten van andere merken niet zulke sterke prijsverhogingen kennen, vinden we dat niet te verantwoorden. In het kader van die onderhandelingen heeft Douwe Egberts een tweetal weken geleden besloten om niet meer te leveren aan onze winkels.” Precies dezelfde argumentatie gaf Colruyt eind vorig jaar, toen het de bestellingen van een aantal koffiesoorten stopzette bij de koffieproducent.
Mislukte oogsten
In Halle lijken de gesprekken nu wél de goede kant op te gaan: “De situatie is complex, maar we gaan ervan uit dat alle producten van Douwe Egberts straks opnieuw beschikbaar zullen zijn bij ons”, aldus woordvoerder Hanne Poppe. Maar bij Albert Heijn raken de voorraden stilaan op, terwijl het merk ook conflicten uitvecht met Jumbo in Nederland, en met Edeka en Aldi in Duitsland.
Moederbedrijf JDE Peet’s zit al een tijdje in zwaar weer. De financiële resultaten vallen tegen en de zoektocht naar een nieuwe CEO verliep vorig jaar erg moeizaam. De producent slaagt er maar moeilijk in om de sterk gestegen grondstoffenprijzen voor koffie – een gevolg van mislukte oogsten – door te rekenen aan zijn klanten.