Pizzaketen Domino’s heeft haar zinnen gezet op een uitbreiding naar 25.000 winkels om de levertijden te verkorten en een betere service aan klanten te bieden. Bovendien moet dat alles een omzet van 25 miljard dollar opleveren tegen 2025.
Geen uitbesteding
Om zijn doelstellingen te bereiken en zijn marktaandeel te vergroten wil Domino’s Pizza wil zijn netwerk uitbreiden naar 25.000 winkels. “Het brengt ons dichter bij de klant, verbetert onze service en verlaagt de kosten van die levering”, zegt CEO Ritch Allison.
Steeds meer merken werken samen met externe bezorgingsdiensten om hun klantenbestanden te laten groeien (denk aan McDonald’s en Starbucks), maar Domino’s is vastbesloten om niet uit te besteden aan platformen zoals Uber Eats of DoorDash. Het pizzabedrijf heeft zwaar geïnvesteerd in zijn digitale diensten: het wil zijn marges vrijwaren en de gegevens die het heeft verzameld van meer dan 20 miljoen actieve leden van zijn loyaliteitsprogramma niet zomaar weggeven. Dat getrouwheidsprogramma heeft gezorgd voor meer app-downloads, meer verkopen en meer terugkerende klanten, zegt Allison.
Bezorgtijden verkorten
Om zijn pizza-imperium uit te bouwen moet Domino’s zijn klanten een consistente service en de goedkoopste levering bieden. Het doel is om een rit van 9 minuten terug te brengen naar slechts 5 of 6 minuten, wat zou betekenen dat een pizza in minder dan 25 minuten na het bestellen wordt afgeleverd. “Hoe meer ritten we per uur krijgen, hoe beter. Het verbetert alleen de economische aspecten van elk van die bezorgorders, want vandaag is het soms echt moeilijk om geld te verdienen op een order van 20 dollar als je daarvoor 9 minuten onderweg bent.” Allison wil daarom dat de winkelpunten dichter bij elkaar liggen, ook al om zich te beschermen tegen opkomende concurrentie.
Momenteel telt Domino’s zo’n 15.000 vestigingen in meer dan 85 landen. De franchiseketen is momenteel de op één na grootste pizzahandel ter wereld, na Pizza Hut.