De geplande intrede van Lidl in de VS zou de winkels van Food Lion (Delhaize) kunnen treffen, menen analisten van Barclays in een recent rapport. Al lijkt Delhaize goed gewapend om weerwerk te bieden.
Razendsnelle expansie
De razendsnelle internationale expansie van Lidl bleef tot nu toe beperkt tot Europa. Hoewel de discounter pas in 1988 z’n eerste winkel buiten Duitsland opende, is het bedrijf nu al in 26 landen actief en vertegenwoordigt de internationale business 66% van de omzet.
Naast Duitsland zijn Frankrijk, het VK, Italië, Polen, Nederland en Spanje de belangrijkste landen voor de retailer, berekende Barclays. Zeker in het VK, Spanje en Polen is er nog flink wat groeipotentieel volgens de analisten.
Daaraan kunnen we toevoegen dat Lidl ook in België grote expansieplannen koestert. Overigens berekende IGD recent dat Lidl in ons land in het gebroken boekjaar 2014-2015 een omzet van 1,85 miljard euro realiseerde en dat dit tegen 2017 zo’n 2,04 miljard zou zijn.
Potentiële dreiging
Moederbedrijf Schwarz is echter ambitieus en wil tegen 2020 met meer dan 25% groeien. Dat veronderstelt verdere expansie, ook buiten Europa.
De beslissing van Lidl om in 2018 in de VS van start te gaan, betekent een keerpunt in de strategie van de retailer. Het hoofdkantoor bevindt zich in Virginia en wel 80 toekomstige winkellocaties zouden al geselecteerd zijn in acht staten langs de oostkust.
Dat brengt Lidl meteen op het terrein van Food Lion. Bovendien heeft ook Aldi – dat de Bottom Dollar keten van Delhaize overnam – expansieplannen langs de oostkust. De potentiële dreiging van de harddiscounters in deze regio was mogelijk één van de achterliggende motieven voor de fusie tussen Delhaize en Ahold.
Beperkte impact
Toch zou de impact beperkt kunnen blijven, volgens het rapport. In landen als Servië, Roemenië en België heeft Delhaize bewezen dat het stand kan houden tegen sterke prijsvechters. Dat geldt ook voor de VS, waar Food Lion betere vergelijkbare cijfers laat zien dan z’n grootste concurrent Wal-Mart.
Bovendien verandert het koopgedrag in de VS: categorieën als vers en health & wellness zitten in de lift. Het nieuwe Food Lion concept, met als baseline “Fresh, Easy & Affordable”, is beter gewapend dan de harddiscounters om in te spelen op deze trends. Tot slot zal de fusie met Ahold tot inkoopvoordelen leiden in de VS.