Vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco kreeg als eerste Belgisch voedingsbedrijf een certificaat voor duurzaamheid. Dit moet de consument garanderen dat wat hij op zijn bord krijgt op een correcte manier is geproduceerd.
Strengste normen
Na de recente schandalen in de voedingsindustrie is het meer dan ooit belangrijk dat voedingsbedrijven bewijzen dat zij het vertrouwen van de consument waard zijn. Consumenten stoppen bijvoorbeeld met vlees eten omdat ze zich vragen stellen over de verwerking ervan. Ze zijn ook minder bereid om voedsel te kopen als ze niet weten dat het op een correcte manier is geproduceerd.
Om hierop in te spelen ontwikkelde AS4, een adviesbureau voor voedingsbedrijven, een certificaat dat beantwoordt aan de strengste normen op vlak van productverantwoordelijkheid, milieu, mens en maatschappij. Officieel heet dit certificaat IQNet SR10.
Trendsetter
Het eerste duurzaamheidscertificaat voor een Belgisch voedingsbedrijf gaat naar Kipco-Damaco uit Oostrozebeke, in West-Vlaanderen. Het bedrijf versnijdt gevogelte dat wordt verwerkt in snacks zoals kipnuggets, frikandellen en kalkoenworst. Kipco-Damaco kreeg de voorbije jaren van klanten de vraag of het genoeg acties onderneemt rond duurzaamheid en schakelde AS4 in om dit mee te concretiseren. Dat Kipco-Damaco duurzaamheid serieus neemt, blijkt uit het feit dat het bedrijf op dit moment een nieuwe vestiging bouwt met machines die zo CO2-neutraal mogelijk produceren.
“Pas wanneer duurzaamheid een echt fundament wordt van de bedrijfscultuur ben je als bedrijf klaar om te bouwen aan een stabiele toekomst. We voelen ons vereerd dat we als eerste voedingsbedrijf met dit certificaat, trendsetter zijn in de Belgische voedingsindustrie”, zegt CEO Philip Eeckman.
Geen verplichting
Voedingsbedrijven die zo’n duurzaamheidscertificaat wensen, kunnen een screening vragen bij AS4. Het certificaat is tot nu toe geen verplichting, maar sectorfederatie Fevia juicht het wel toe. “Heel wat voedingsbedrijven nemen concrete acties die er samen voor zorgen dat we evolueren naar een duurzamere voedingsproductie. Die inspanning zichtbaar maken, blijft een uitdaging. Met dit certificaat hopen wij dat de klanten van onze bedrijven die inspanningen beter herkennen en ook erkennen,“ aldus duurzaamheidscoördinator Ann Nachtergaele.