Een oplossing lijkt nog niet in zicht in het geschil tussen inkoopgroepering Agecore en merkfabrikant Mars. Zowel bij Colruyt als bij andere leden verdwijnen nog meer producten uit de rekken. Elders in Europa ontstaan nieuwe conflicten.
Boycotactie
Sinds begin december voeren de leden van Agecore een boycotactie tegen Mars, de producent van onder andere M&M’s, Pedigree, Uncle Ben’s en Whiskas. De foodretailers eisen lagere inkoopprijzen van de multinational. Bij Colruyt verdween aanvankelijk vooral dierenvoeding uit de rekken, maar recent lijkt het conflict een nieuwe fase in te gaan. Nu zijn in de winkels immers steeds meer referenties van bekende zoetwarenmerken van de fabrikant, zoals de mini-uitvoeringen van Bounty, Mars en Snickers, ‘tijdelijk onbeschikbaar’. Ook de voorraad Uncle Ben’s begint gaten te vertonen.
Wellicht raken de stocks in de distributiecentra nu uitgeput, omdat er geen bestellingen meer worden geplaatst. Mogelijk ook voert Agecore de druk nog verder op: nadat vooral de Duitse keten Edeka het voortouw leek te nemen in de boycotactie, merken Zwitserse media dat het geschil sinds begin januari ook bij supermarktketen Coop tot lege rekken leidt. Naast Colruyt, Coop en Edeka vertegenwoordigt de inkoopalliantie ook Conad (Italië), Eroski (Spanje) en Intermarché (Frankrijk). Samen zijn de leden goed voor een omzet van wel 140 miljard euro. In december viseerde Agecore ook Heineken en Red Bull, maar die disputen lijken van de baan.
Intussen dreigt elders in Europa echter de spanning toe te nemen. Eurelec, de inkoopalliantie van het Franse E.Leclerc en het Duitse Rewe, rolt met de spierballen: de groepering heeft onder andere een geschil met hygiënegroep Essity, de producent van merken als Demak’up, Lotus, Okay, Tempo, Tena en Tork. Alvast in Duitsland verdwijnen nu producten uit de rekken. Volgens onze collega’s van Lebensmittel Zeitung zouden nog meer merkfabrikanten geviseerd worden.