Het zit er bovenarms op tussen de Franse supermarktgroep Leclerc en Coca-Cola: E. Leclerc weigert in te gaan op de prijsverhogingen die Coca-Cola voor 2018 doorvoert, waardoor sommige winkels al enkele weken zonder de frisdrank zitten.
Stiekeme bevoorrading via andere kanalen?
Er woedt een prijsconflict tussen E. Leclerc en Coca-Cola: in verschillende supermarkten van de Franse keten hangt waar normaal de rode flessen staan een briefje met de melding dat door “een onenigheid met leverancier Coca-Cola, die de prijs van zijn producten gevoelig wil verhogen in 2018, E.Leclerc niet tot een akkoord is kunnen komen”. De supermarktketen verontschuldigt zich voor de onderbreking in de bevoorraading.
Bottelarij Coca-Cola European Partners France geeft toe dat het niet tot een akkoord is gekomen met Leclerc, maar beide partijen weigeren verdere commentaar te geven over de onderhandelingen. De jaarlijkse gesprekken zouden al sinds december mank lopen, maar pas nu is het conflict in de winkelrekken zichtbaar.
Leclerc zou ondertussen wel een andere bron hebben aangesproken om de populaire frisdrank in te kopen: in plaats van verdeler Coca-Cola European Partners zou E. Leclerc zich inmiddels bevoorraden bij een leverancier in Oost-Europa, die het mogelijk heeft kunnen aanspreken via zijn Europese inkooporganisatie Eurelec in Brussel. Het zou verklaren waarom er in sommige Leclerc-supermarkten colaflessen met anderstalige etiketten opduiken, meent de krant Le Parisien.