De Zwitserse supermarktketen Coop heeft in Lausanne een conceptwinkel geopend met de naam Fooby. Het gaat om een premium-foodmarkt die gebaseerd is op het gelijknamige culinaire platform van Coop.
Fysieke versie van online platform
Het voormalige Kursaal-theater in Lausanne is omgetoverd tot een al even theatrale foodmarkt. De winkel is de eerste Fooby-vestiging, een nieuw concept dat is geënt op het Fooby-receptenplatform dat de Zwitserse supermarktgroep in 2017 heeft opgericht. Nu krijgt het platforum een offline vertaling met een fysieke hotspot voor foodies – of Foobys, zoals Coop ze noemt.
De conceptwinkel beslaat twee verdiepingen en legt de nadruk op beleving: ruiken, proeven en ervaren staan centraal. Een deel van het assortiment wordt dan ook ter plaatse bereid door chefs, uiteraard volgens Fooby-recepten. Zo zijn er vers gemaakt zuurdesembrood, kaasrolletjes en salades die ter plaatse kunnen opgegeten worden en meer.
Blurring, inspiratie en beleving
70% van het assortiment hoort ook duurzaam te zijn, met een voorkeur voor lokale (20%) en biologische producten. “Wie op zoek is naar een bijzonder ingrediënt of naar een lunch met dat beetje extra, komt hier zeker aan zijn trekken”, aldus Joos Rutter, CEO van Coop Zwitserland. Alles draait er om culinaire liefhebberij en inspiratie. Speciaal voor de winkel is Coop bovendien van start gegaan met een eigen Fooby-huismerk, dat onder meer eigen koffie, fruitsap en confituur bevat.
Voor non-food is er eveneens ruimte voorzien in het assortiment: zo is er een selectie keukenartikelen, verzorgingsproducten en kookboeken. De conceptwinkel doet ook aan blurring: er is een sappenbar (“voor schoonheid van binnenuit”), een koffiebar en een eethoek. Er zullen mettertijd nog evenementen plaatsvinden, zoals workshops en demonstraties. Aangezien het Fooby-platform samenwerkt met een hele resem foodbloggers, valt hier alvast zeker uit te putten.
Al sinds 2016 in de maak
Coop positioneert de winkel bewust als een conceptwinkel en zegt dan ook geen concrete plannen te hebben om meer vestigingen te openen. Het heet een test te zijn, waarvan mogelijk sommige elementen elders een vervolg zullen krijgen. Het Fooby-huismerk lijkt daarbij een logische kanshebber.
Dat Coop niet staat te springen om meteen meer Fooby-winkels te openen, heeft misschien te maken met de moeizame start van de winkel: al in 2016 is Coop begonnen met de renovatiewerken aan het historisch pand, dat tot 2006 als bioscoop diende, en pas nu is de winkel klaar.
Rutter geeft toe dat het project hem enkele grijze haren heeft bezorgd en dat het verzoenen van de uiteenlopende visies van architecten, foodfreaks en winkelbouwers niet zonder slag of stoot ging