De vier grootste supermarkten van het Verenigd Koninkrijk hebben de voorbije maanden opnieuw marktaandeel verloren. Lidl, Aldi en Ocado zijn de winnaars
Morrisons grootste verliezer
Marktleider Tesco zag zijn omzet de voorbije 12 weken met 1,6% afnemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, stelt European Supermarket Magazine. Het blijft wel overduidelijk de grootste Britse supermarktketen, met een marktaandeel van 27%. Sainsbury’s beperkte het omzetverlies tot 0,6% en heeft nu 15,4% van de markt in handen. De opbrengsten van Asda lagen 1,5% lager en die van Morrisons daalden zelfs met 2,7%. De ‘grote vier’ hebben nu nog een gezamenlijk marktaandeel van 67,4%, exact één procent lager dan een jaar geleden.
Waar verliezers zijn, zijn er ook winnaars: in dit geval profiteren vooral de discounters. Aldi en Lidl wisten hun omzet met respectievelijk 6,2% en 7,7% te verhogen. Aldi heeft nu een marktaandeel van 8,1%, terwijl Lidl op 5,9% uitkomt. Vooral Lidl heeft het voorbije jaar een hele reeks nieuwe winkels geopend in het Verenigd Koninkrijk en kon zo meer klanten aantrekken. Gemiddeld gaven die er ook 19,3% meer uit per winkelbezoek dan een jaar geleden.
De grootste vooruitgang werd echter geboekt door een kleinere speler, met name Ocado. De online supermarkt wist zijn omzet met 12,6% te verhogen en heeft nu een marktaandeel van 1,4%. Het klantenbestand groeide met 7% en het gemiddelde orderbedrag lag 1,93 pond (2,1 euro) hoger dan een jaar geleden.