Dirk Depoorter, general manager van Retail Partners Colruyt Group, neemt volgend jaar de leiding van de Europese retailalliantie Agecore, die de afgelopen jaren geregeld in het nieuws kwam door handelsconflicten met grote FMCG-leveranciers.
Vanaf 1 maart
In een persbericht kondigt Agecore de benoeming aan van Dirk Depoorter als nieuwe Chief Executive Officer. Depoorter was al lid van de Raad van Bestuur van de organisatie. Tot op heden is hij lid van het directiecomité en Chief Purchase Officer van Colruyt Group, en ook algemeen directeur van Retail Partners Colruyt Group, de organisatie van de Spar franchisewinkels binnen de retailgroep. Hij was ook één van de architecten van de retailalliantie Coopernic, de voorloper van AgeCore.
Dirk Depoorter zal tegen eind februari 2021 alle functies, rollen en verantwoordelijkheden bij Colruyt Group stopzetten om vanaf 1 maart de rol van CEO bij AgeCore op te nemen, in nauwe samenwerking met Ivana Mollo, Head of International Brands Division & Deputy Managing Director.
“We zijn erg blij om Dirk Depoorter aan boord te hebben als CEO van AgeCore. We hebben er alle vertrouwen in dat met Dirk’s uitgebreide retailervaring, de continuïteit van AgeCore en het succes ervan verzekerd zijn,” zegt Augustin Marcaide, Voorzitter van de Raad van Bestuur.
Zes leden
Retailalliantie Agecore werd opgericht in 2015 en heeft als leden momenteel Colruyt (België), Edeka (Duitsland), Intermarché (Frankrijk), Coop (Zwitserland), Conad (Italië) en Eroski (Spanje). Samen vertegenwoordigen ze een omzet van zowat 140 miljard euro. In september kondigde topman Gianluigi Ferrari onverwacht aan dat hij Agecore zou verlaten. Hij stond in de sector bekend als een flamboyante figuur die zichzelf graag vergeleek met Robin Hood. Met Depoorter als opvolger lijkt een stijlbreuk voor de hand te liggen: als inkoopdirecteur bij Colruyt werd hij gewaardeerd als hard maar ook open, correct en constructief.
Agecore noemt zichzelf nadrukkelijk geen inkoopgroepering. De organisatie maakt op Europees niveau afspraken met de grote multinationals over condities bovenop de afspraken die de verschillende retailers in hun markt afspreken met hun leveranciers. Wanneer de onderhandelingen niet naar wens verlopen, leidt dat wel eens tot het stopzetten van de bestellingen. De afgelopen jaren kwam Agecore verschillende malen in het nieuws met boycotacties tegen grote namen als AB InBev, Nestlé, Mars en PepsiCo. Begin dit jaar nog kwam een conflict met Coca-Cola aan het licht. Pas in september bereikten alle handelspartners een akkoord in dat dossier.