De digitale winkel van Albert Heijn zal de komende twee maanden op Schiphol staan. Daar wordt het mobiele, kassaloze concept voor het eerst getest met echte klanten.
Echte klanten
De volledig digitale AH to go werd eerder bij het hoofdkantoor in Zaandam getest door de medewerkers van de supermarktgroep. Sinds vandaag is de amper 14 m² grote gemakswinkel toegankelijk voor alle bezoekers van de luchthaven. Tot eind januari blijft de winkel staan op het Jan Dellaertplein, voor Schiphol Plaza.
Klanten moeten hun betaalpas scannen om de winkel binnen te komen. Ze pakken de boodschappen die ze nodig hebben en kunnen gewoon weer naar buiten wandelen: een systeem van camera’s en scanners registreert alle producten en de afrekening verloopt volledig automatisch. Bijkomend voordeel voor Albert Heijn is het autonome karakter van de winkel: die kan overal ‘plug and play’ neergezet worden waar er (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel.
“Snelheid en gemak staan bij onze reizigers voorop. We geven daarom graag een podium aan deze innovatie van Albert Heijn en zijn natuurlijk ontzettend trots dat we bezoekers aan Schiphol als eerste de voordelen kunnen bieden van digitaal winkelen. Albert Heijn en Schiphol werken al jaren samen. We kijken continu hoe we de winkelervaring bijvoorbeeld door gebruik van nieuwe digitale technologieën kunnen verbeteren”, zegt retailverantwoordelijke Irene Muysson van Amsterdam Airport Schiphol.