Sinds 2012 actief in België
Picard zette in juni 2012 voet aan de grond in België met de opening van een eerste winkel in Waterloo, en in september volgde een verkooppunt in Sint-Lambrechts-Woluwe. Vanuit die twee vestigingen wou de keten eerst Brussel en het Waalse landsgedeelte veroveren, om nadien ook naar Vlaanderen over te steken.
De ambitie was om tegen 2017 een netwerk van een zestigtal winkels uit te bouwen. De Franse groep zag dan ook heel wat potentieel in de Belgische markt: Belgen kopen 50 kg diepvriesproducten per jaar, Fransen maar aan 35 kg. Bovendien groeit de Belgische markt jaarlijks nog met 3% à 5%.
Toen O’Cool er de stekker uittrok, kon Picard een mooie stap vooruit zetten; al richtten de Fransen zich veeleer op kleinere verkooppunten. Picard-winkels hebben een oppervlakte van zo’n 250 m², terwijl die van O’Cool makkelijk aan het dubbele zaten.
Na minder dan 2 jaar dicht
In september 2013 opende Picard na zeven verkooppunten in Brussel en Wallonië zijn eerste Vlaamse winkel op de Bredabaan in Brasschaat, goed voor een duizendtal producten op een oppervlakte van 254 m². Nadien werden bijkomende winkels geopend in Mortsel, Antwerpen (Nationalestraat) en Knokke.
Toch heeft Picard nu al besloten om de verkooppunten in Brasschaat, Mortsel en Antwerpen te sluiten. Sinds eind juli zijn ze dicht: de enige resterende winkel in het Vlaamse landsgedeelte is nu die in Knokke. De Antwerpse winkels werden gezien als een commerciële test, aldus de keten, maar na zowat anderhalf jaar blijkt echter dat de formule niet aanslaat in het noorden van België en dus zet Picard het experiment stop.
Voor Wallonië zijn er geen plannen voor winkelsluitingen bekend. Integendeel. Op 20 augustus opent de keten zelfs nog een nieuwe vestiging in Genval. In Brussel zal Picard dan elf winkels hebben, in Wallonië vijf. Bij de Franstaligen kon Picard dan ook een vliegende start nemen, omdat heel wat Franstaligen naar de Franse televisiezenders kijken en Picard in Frankrijk een stevige reputatie heeft.