Vooral in minder bevolkte regio’s
De beslissing om het franchisemodel te omarmen komt er na succesvolle tests in Corsica (Bastia en Ajaccio) en op het eiland La Réunion (een Frans overzees gebied). “Om een netwerk van franchisers op te zetten, is een team nodig dat in staat is zo’n netwerk te runnen. Picard heeft er vandaag zo een”, aldus Philippe Dauze, voorzitter van Picard sinds 2009.
Via franchise wil Picard, dat tot nog toe vooral in stedelijke gebieden te vinden is, voet aan de grond krijgen in landelijk Frankrijk. In die minder bevolkte (landbouw)regio’s wacht volgens het bedrijf een markt van 900 miljoen euro, die vooralsnog het exclusieve speelterrein is van firma’s als Toupargel of Thiriet, die met hun diepvriesbestelwagentjes bij de consument aan huis leveren.
De franchisezaken zullen wel iets kleiner zijn dan de huidige Picard-vestigingen (150 à 200 m² in plaats van de gebruikelijke 400 m²) en een beperkter assortiment aanbieden, maar de prijzen zullen dezelfde zijn. De lokale uitbaters krijgen trouwens een stem in de keuze van het winkelaanbod. Dit jaar nog zouden de eerste tien tot vijftien franchisewinkels de deuren openen; op kruissnelheid moeten dat er veertig per jaar worden.
Ook blijven groeien in eigen beheer
Picard telt vandaag in Frankrijk 925 winkels, en die worden allemaal in eigen beheer gerund. De keten is overigens van plan om ook nieuwe eigen winkels te blijven openen: dit jaar mikt Picard op nog eens 20 tot 25 nieuwe vestigingen. De groep, eigendom van het Britse investeringsfonds Lion Capital, ziet dan ook nog flinke groeimogelijkheden in Frankrijk, waar Picard een marktaandeel heeft van ‘nog maar’ 18%.
Over de geruchten die al een tijdje de ronde doen dat Picard in de etalage zou staan, was voorzitter Dauze klaar en duidelijk: “Wij hebben nooit bevestigd dat we te koop staan en deze stap [naar franchise] is niet bedoeld om ons bedrijf mooier te presenteren dan het nu al is.”