Dick Boer wil ook na de fusie van Ahold en Delhaize in de Verenigde Staten blijven groeien. Daarvoor kijkt hij vooral naar de staten waar de Belgisch-Nederlandse combinatie al een aanzienlijk marktaandeel heeft en minder naar nieuwe staten.
Geen afsplitsing Amerikaans deel
“Ik vind het veel belangrijker om te kijken naar ons marktaandeel in de staten waar we zitten. Dat willen we uitbreiden. We zitten aan de oostkust en willen in die staten de dominante nummer één of twee posities hebben”, zegt hij tijdens een interview met het FD. Dat wil niet zeggen dat Boer geen mogelijkheden ziet aan de westkust van de Verenigde Staten, maar momenteel ziet hij nog vooral groeimogelijkheden aan de oostkust.
Er zal volgens hem ook geen afsplitsing komen van het Amerikaanse deel van het fusiebedrijf, zoals door sommige analisten wordt voorspeld. “We hebben de Amerikaanse en Europese organisaties juist meer naar elkaar toegebracht sinds 2006”, aldus Boer. “We moeten samen een heldere strategie neerleggen voor versterking aan beide kanten van de oceaan. Die zijn we nu aan het maken voor de combinatie.”
De topman van Ahold ziet wel ruimte voor Europese merken in de Verenigde Staten, omwille van een veranderende markt. “Momenteel wordt veel gesproken over kleinere supermarkten. Daar hebben wij in Europa nou juist erg veel ervaring mee. De lokale merken in de lokale supermarkten zijn voor ons erg van belang. De Amerikanen zijn heel sterk in het benutten van data en loyaliteitsprogramma’s. Daar kunnen we wereldwijd iets mee.”