RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Diageo afscheid neemt van de kortingbon

icon
Food15 september, 2017

Geen coupons meer voor Diageo: te kostelijk, te fraudegevoelig, te weinig toegevoegde waarde. De marktleider in gedistilleerd maakt meer middelen vrij voor de winkelvloer en zou met zijn initiatief ook andere FMCG-spelers kunnen inspireren. 

Aandacht voor productiviteit

“Stop and think”: soms moet je even stilstaan en nadenken over waar je mee bezig bent. Dat is alleszins wat ze hebben gedaan bij Diageo, de producent van onder andere Johnnie Walker, Smirnoff, Tanqueray, Captain Morgan en Baileys. In een snel evoluerend retaillandschap met veranderend shoppergedrag wil het bedrijf zijn rol als marktleider vervullen en kritisch kijken naar de manier waarop producten in de markt worden gezet. 

 

“In onze strategie ligt de focus op ‘selling out’, we willen consumentenvraag creëren in plaats van producten in de markt te duwen”, zegt An Martel, commercieel directeur voor de Benelux. “Het is er ons om te doen, de hele categorie te laten groeien bij onze klanten, niet enkel onze eigen merken. Dat waarderen retailers wel degelijk, zoals blijkt uit de jaarlijkse onderzoeken van Advantage Group. We rekruteren nieuwe consumenten voor de categorie en we zetten in op premiumisatie. Ook productiviteit is een aandachtspunt: hoe kunnen we de omzet verhogen en de kosten verlagen, zowel voor ons als voor onze retailklanten? We kijken naar vereenvoudiging en we herinvesteren de opbrengst in onze merken.”

 

Die aanpak loont, want hoewel de categorie sterkedranken de afgelopen twee jaar klappen heeft gekregen na de accijnsverhoging in ons land, is het beeld zeker niet uitsluitend negatief. “Er is een verschuiving qua aankoopkanalen maar de consumptie blijft op peil, de penetratie stijgt sterk en de laatste Nielsencijfers waren nog slechts lichtjes negatief. De dip is achter de rug, we willen naar de toekomst kijken.”

 

Onvoldoende ‘stopping power’

Uit onderzoek blijkt immers dat er nog mooie groeikansen liggen voor de geestrijke dranken: slechts 24% van de shoppers bezoekt het alcoholrayon en 81% verlaat de afdeling weer zonder aankoop. Ter vergelijking: in de wijnafdeling is dat slechts 48%. Het blijkt voor shoppers dus moeilijk om tot een aankoopbeslissing te komen in het alcoholrayon. Coupons blijken niet het antwoord om mensen meer sterkedrank te doen kopen: de ‘stopping power’ is onvoldoende. 

 

België is nochtans een immens couponland: nergens anders in Europa zijn kortingsbonnen zo gegeerd, zoals ook blijkt uit de jaarlijkse rapportering van HighCo. Het grote pluspunt van coupons is dat ze promoties zichtbaar maken, maar er zijn ook heel wat nadelen aan verbonden, aldus Martel. Het medium is immers arbeidsintensief en kostelijk, zowel voor fabrikanten als voor retailers: nieuwe sku’s aanmaken, de bonnen verzamelen, tellen, opsturen, en dan wachten tot het geld wordt uitgekeerd…

 

Er is bovendien een serieus risico op fraude, en de focus ligt op sell-in in plaats van sell-out. Om nog te zwijgen van de ecologische voetafdruk: “Dat hebben we even laten narekenen: de afgelopen tien jaar ging het toch om 190 ton papier.”

 

Aantrekkelijke acties

Diageo heeft dan ook beslist om het roer om te gooien en vanaf nu de promotiestrategie radicaal aan te passen: voortaan gebruikt het bedrijf helemaal geen coupons meer. “Een grote stap,” geeft Martel toe, “maar we geloven in een win-win-win waar zowel wij als de retailer en de consument beter van worden. We blijven meer dan ooit inzetten op sterke promoties, maar we willen de nadelen van coupons wegnemen voor onze klanten. De kosten die we op deze manier besparen, gaan we herinvesteren in aantrekkelijke acties en in ondersteuning van de zichtbaarheid op de winkelvloer, op maat van de retailer.”

 

Pioniersrol

“Ik geef toe, aanvankelijk was ik ook wat bang van de mogelijke risico’s die we hiermee zouden nemen. Maar hoe meer we erover nadachten, hoe vanzelfsprekender ons deze stap leek.” De beslissing werd bovendien mede geïnspireerd door uitwisselingen met internationale collega’s binnen de groep Diageo. 

 

“Sinds december is de Benelux een onderdeel van Diageo Noord-Europa en verkrijgen we meer inzicht in andere promotiemogelijkheden, die in de noordelijke landen goed functioneren. België is het enige Europese land dat zo sterk inzet op coupons, maar coupons creëren een verkeerde cultuur. Wij zetten nu als eerste deze stap. We nemen een pioniersrol op, we geloven dat we nu de juiste discussies voeren met onze partners. De eerste reacties van de retailers zijn in elk geval erg positief. Wijzelf zullen de resultaten van deze geoptimaliseerde promotieaanpak alvast heel nauw opvolgen. Wie weet zien we in de toekomst nog andere FMCG-collega’s deze richting uitgaan?”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN