Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.
50% groei per jaar
Het concern van onder meer Baileys, Smirnoff, Guinness en Johnny Walker betaalt in eerste instantie 700 miljoen dollar voor Casamigos. Dat werd in 2013 op de markt gelanceerd door filmster George Clooney en zakenpartners Rande Gerber en Michael Mildman. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de geproduceerde tequila niet te verkopen, maar weg te schenken aan vrienden.
Maar toen de vraag bleef stijgen en de tequila in de prijzen viel tijdens gerenommeerde proeverijen, zagen de drie een opportuniteit. Sinds 2014 groeide het merk met gemiddeld 50% per jaar, waarmee het zich kroonde tot snelst groeiende tequilamerk van de Verenigde Staten.
Het overnamebedrag kan de komende tien jaar nog oplopen tot om en bij het miljard dollar, afhankelijk van hoe de omzet de komende jaren evolueert. Volgens Diageo blijven Clooney en zijn kompanen na de overname actief betrokken bij Casamigos. De deal moet in de tweede helft van 2017 definitief beklonken zijn.