De energiecrisis brengt biologische en duurzame winkelformules in problemen, maar de langetermijnuitdagingen gaan niet weg, ziet Benjamin Vermeir van verpakkingsvrije winkel Robuust. “We moeten onze sector heruitvinden. Bio verdient een nieuwe invulling.”
Afhaalservice
Bij de opening in 2014 was Robuust de eerste verpakkingsvrije winkel van België. Twee jaar geleden nam Benjamin Vermeir de zaak over, met de uitdrukkelijke ambitie om een grotere impact te maken dan enkel het runnen van een duurzame winkel in het centrum van Antwerpen. “Daarom ondersteunen we ook andere gelijkgezinde ondernemers. Vorig jaar hebben we mee geïnvesteerd in de plantaardige buurtwinkel Nieuwe Vaart, die in mei de deuren opende. Op termijn willen we in en rond Antwerpen graag nog meer duurzame buurtwinkels helpen opstarten.”
Daarnaast verbreedt Robuust de actieradius: “We ontwikkelen business-to-businessactiviteiten en bezorgen de lunch bij bedrijven. Ik wil ook een ‘pick up’-service lanceren: mensen kunnen dan hun bestelling en hun potten bijvoorbeeld ’s ochtends binnenbrengen en ze ’s avonds gevuld weer ophalen. Ik geloof dat tijd en gemak belangrijke drempels zijn voor consumenten die interesse hebben in zero waste. Op deze manier hoop ik dat op te lossen.”
Stijgende kosten, dalende omzet
Vermeir blijft niet bij de pakken zitten, ook al zijn de omstandigheden op korte termijn bijzonder moeilijk: “We zien de kosten nu enorm stijgen. Mijn inkoopprijzen vandaag zijn mijn verkoopprijzen van twee jaar geleden. Tegelijk staat de omzet onder druk: die ligt nog op 60% van het niveau van 2019. Mensen komen minder vaak langs, omdat ze schrik hebben dat ze de energiefactuur niet meer gaan kunnen betalen. Dus besparen ze. Wij doen het nu met een medewerker minder.”
De afgelopen jaren zag de bio-ondernemer verschillende collega’s failliet gaan. “Bio en ‘zero waste’ doen het nu wat minder goed en dat komt grotendeels door de perceptie dat we duur zijn. Maar als je met bio vergelijkt, zijn wij niet duurder. De economische crisis is dan ook niet de enige oorzaak, denk ik. De term bio heeft wat ingeboet aan geloofwaardigheid. Als ik vandaag een nieuw bio-label zou ontwikkelen, dan zou veel van wat vandaag bio heet, er niet onder vallen, en veel niet-bio-aanbod juist wel.”
“Blijven vooruitkijken”
Vermeir verwijst naar Stoffels, een grote tomatenproducent waarmee hij samenwerkt. “Dat bedrijf werkt heel duurzaam, maar de producten mogen geen bio-label dragen omdat ze worden geteeld op kokosmatten in plaats van in volle grond. Nochtans worden die kokosmatten hergebruikt en gerecycleerd, het is een circulair concept. Ik vind dat veel duurzamer dan bioboeren die biologische pesticiden gebruiken, bijvoorbeeld. Dat is niet mijn visie op duurzaamheid en we moeten daarover durven praten. Ik wil blijven vooruitkijken: hoe kunnen we de sector heruitvinden, om de lange termijnuitdagingen aan te gaan?”
Op 24 november, op de RetailDetail Night, geeft Benjamin Vermeir van Robuust een voorzet voor een bredere visie op duurzaamheid in het voorprogramma ‘Sustainability in Retail’. Ook vertegenwoordigers van AB InBev, Dressr en Xandres gaan het gesprek aan. Het avondprogramma brengt enkele internationale sprekers, een panelgesprek met vijf Belgische retail CEO’s, de RetailDetail Awards en een exquis netwerkdiner. Een event dat je als retailer niet mag missen!