Niet geheel verrassend heeft Carrefour in 2017 zowat 1,3 miljard euro verlies geboekt. De zwakke cijfers bevestigen de noodzaak van het transformatieplan, meent topman Alexandre Bompard.
Cruciaal jaar
Bij de presentatie van de jaarcijfers van de Franse retailgroep werd niet meteen goed nieuws verwacht. Dat kwam er ook niet: de vergelijkbare omzetgroei bedroeg vorig jaar 1,6%, tegenover 3% in 2016. De operationele winst bedroeg goed 2 miljard euro, een daling met 14,7%. De operationele marge kromp tot 2,5%.
Redenen voor deze zwakke cijfers? De sterke concurrentie (vooral in Frankrijk), een stijging van de distributiekosten in de belangrijkste markten, een toename van de afschrijvingen na een periode van aanzienlijke investeringen en een erg moeilijke situatie in Argentinië.
“Deze resultaten illustreren de noodzaak om het transformatieplan voor Carrefour onverwijld te implementeren”, commentarieert CEO Bompard. “De groep legt nu de focus op Carrefour 2022, met ambitieuze actieplannen die momenteel worden uitgevoerd in alle geografische markten van de groep. Met dit plan, dat van Carrefour de leider van de voedseltransitie wil maken, en dat een omnichannelmodel bij uitstek wil bouwen, zijn we weer in de aanval en investeren we om opnieuw met groei aan te knopen.” 2018 wordt een cruciaal jaar voor de transformatie van de groep. De retailer stelt voor om het dividend met 34% te verminderen.