Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.
Van discounter naar ‘volwaardig’ retailer
Om zijn positie van gezinssupermarkt te versterken, breidt Lidl het babyassortiment in zijn winkels uit met voedings- en verzorgingsproducten voor baby’s en zwangerschapsartikelen van zowel de huismerken Lupilu en Cien als A-merken. Daarmee dikt de supermarktketen zijn portfolio van eigen producten aan, dat behalve fruit en groenten ook al cosmetica en hygiëne- en verzorgingsartikelen omvat. Dat gamma zal vanaf nu ook continu beschikbaar zijn in de winkels: de ‘weekdeals’ voor populaire huismerkproducten krijgen zo een permanenter karakter.
Het vertrouwen in de eigen huismerken baseert Lidl onder andere op een recent onderzoek (uitgevoerd door iVox) dat de keten liet uitvoeren voor zijn babyproducten: negen van de tien ouders die de nieuwe producten mochten uittesten, vonden ze even goed tot beter dan de vertrouwde merken. Voor de helft van alle ondervraagden wordt het Lidl-huismerk zelfs het nieuwe voorkeursmerk. Ook budgettair kunnen ouders hun voordeel doen met de babyproducten van Lidl: de luiers, groeimelk, voeding en verzorgingsproducten van Lupilu en Cien leveren een besparing op van zo’n 44% per week.
Met de uitbreiding van zijn eigen assortiment en de keuze voor permanente beschikbaarheid van de nieuwe huismerkproducten in de winkels lijkt Lidl zich steeds meer te willen profileren als retailer, al blijft budgetvriendelijkheid een belangrijke factor in de ontwikkeling van het eigen gamma.