Toon Reynier en Claire Plaquet van Patisserie De Keyser uit Dendermonde zijn de winnaars van de (min of meer) tweejaarlijkse wedstrijd die “het marktgericht ondernemen van artisanale bakkers” bekroont. De laureaten kregen de Bakery Management Award op BIBAC, de professionele beurs voor bakkers in Flanders Expo Gent.
Totaalconcept
Voor het koppel vormen de versheid en de kwaliteit van de producten uiteraard de belangrijkste uitgangspunten, maar het duo steekt ook bijzonder veel energie in originele communicatie en initiatieven om klanten te binden. Ze houden bijvoorbeeld geregeld workshops rond uiteenlopende thema’s als chocolade, patisserie, cupcakes en daarnaast organiseren ze voor scholen en verenigingen vaak rondleidingen achter de schermen.
Behalve een bakkerswinkel is Patisserie De Keyser ook een tearoom voor ontbijt, broodjeslunch en zoetigheden. Deze totaalaanpak levert hen nu een promocheque van 2.500 euro, een trofee van kunstenares Cécile Van Leemput en exclusief promotiemateriaal op.
Award voor ondernemerschap
Voor alle duidelijkheid: de Bakery Management Award heeft niets te maken met de vraag “wie bakt de lekkerste taart” of “wie heeft de mooiste zaak”. Wél wordt de marketingtechnische kant van het bakkersverhaal tegen het licht gehouden. De jury, bestaande uit experts uit diverse professionele organisaties (VeBIC, Promoba, Unizo, het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg, Stichting Marketing, het bakkerijonderwijs en VLAM), beoordeelt de strategische langetermijnvisie van elke kandidaat en analyseert ook de lokale marktsituatie, het personeelsbeleid, de verkoopstrategie en de marketingaanpak.
Er waren vijf genomineerden: Huize Goegebeur uit Roeselare, Brood&Banket De Vriendt uit Waarschoot, Huis Avalanche uit Wenduine, Wouters Brood & Patisserie uit Kalmthout en de uiteindelijke winnaar, Patisserie De Keyser uit Dendermonde.