De bezorgkosten die Deliveroo in rekening brengt, durven al eens verschillen – ook al gaat het om twee identieke bestellingen. De maaltijdbezorger wijt de verschillen aan de “gefaseerde uitrol van variabele leveringskosten.”
Experiment?
Twee collega’s uit Gent bestelden via Deliveroo hetzelfde gerecht, bij hetzelfde restaurant, op hetzelfde tijdstip en lieten de maaltijd op het werk leveren. Groot was de verbazing toen bleek dat ze verschillende bezorgkosten moesten betalen: de ene kreeg 2,69 euro kreeg aangerekend, zijn collega moest 3,19 euro betalen, bericht HLN. Toen ze hierover meer uitleg vroegen, kregen ze na lang aandringen te horen dat “Deliveroo een experiment uitvoert waarbij sommige klanten andere tarieven betalen voor de bezorging dan andere klanten.”
Intussen heeft de maaltijdbezorger ook officieel gereageerd en die uitleg klinkt een stuk genuanceerder. Volgens Deliveroo is het aanbod de voorbije jaren sterk uitgebreid en werkt het bedrijf al enkele weken aan de herziening van de variabele leveringskosten. De nieuwe tarieven zullen onder rekening houden met de afstand, het tijdstip van bestellen en de tijd die de fietskoerier nodig heeft om te leveren. “Dit kan hoger of lager zijn dan de huidige tarieven, en zal voor velen ook lager zijn. Wij hanteren een gefaseerde uitrol van deze variabele leveringstarieven voor klanten, op willekeurige basis. Daarom is het het mogelijk dat zij verschillende prijzen zullen zien op basis van een aantal factoren. Uiteindelijk zal dit naar alle klanten op dezelfde manier uitgerold worden.”