E-commerce zit in de lift, ook bij Delhaize dat het aantal thuisleveringen ziet stijgen en daarom de leveringsuren uitbreidt voor zijn ‘homedelivery service’. De supermarktketen opent daarvoor verschillende kleinere herverdeelcentra of ‘hubs’.
Thuislevering is populair
Delhaize wil binnenkort vroeger op de dag (vanaf 7u) starten met thuisleveringen en ook ’s avonds later (tot 21u) de online bestelde producten bij zijn klanten thuis leveren, en dat van maandag tot zaterdag. De supermarktketen komt daarmee tegemoet aan de groeiende vraag naar flexibiliteit in de leveringsuren: mensen die overdag werken, konden tot dusver niet of minder vaak gebruikmaken van de leveringsservice.
Vandaag biedt Delhaize twee opties aan voor online bestellingen: klanten kunnen hun producten in de winkel ophalen of aan huis geleverd krijgen. Hoewel de meerderheid (60%) nog steeds voor een afhaalpunt kiest, zit thuislevering in de lift: 40% van de klanten kiest vandaag al voor de optie om de bestelling aan de deur geleverd te krijgen.
Kleine ‘hubs’ voor lokale leveringen
Om de ruimere leveringsuren logistiek mogelijk te maken, investeert Delhaize in de opening van kleinere lokale distributiecentra of ‘hubs’: kleinere bestelwagens zullen de bestellingen die er ’s ochtends heel vroeg geleverd worden naar klanten in de regio brengen. “Efficiënter én duurzaam,” zo meent Delhaize, dat op 16 april een eerste hub in de Brusselse gemeente Drogenbos opent en zo een dertigtal nieuwe arbeidsplaatsen creëert.
Op korte termijn worden ook in andere regio’s in België kleine herverdeelcentra geopend. Carrefour levert via een derde partij aan huis tussen 17 en 22u (niet op zaterdag). Colruyt doet vandaag geen thuisleveringen, maar liet vorige maand nog weten wel brood te zien in het concept.