(Update) Delhaize heeft naar eigen zeggen nood aan een efficiëntere organisatie in de supermarkten. Daarom zegt de retailer de lopende collectieve arbeidsovereenkomst over de winkelorganisatie op. Dat nieuws slaat in als een bom bij de vakbonden.
Onzekerheid en onrust
Delhaize heeft donderdag aan de vakbonden gemeld de cao op te zeggen. Die regelt de functies, de taken en de uren van het personeel in de winkels. “We moeten de oude opzeggen om een nieuwe overeenkomst te kunnen sluiten. De komende weken starten we de dialoog hierover. We zien dat er nood is aan een efficiëntere organisatie binnen de winkels”, zegt een woordvoerder aan Het Nieuwsblad.
Bij de vakbonden slaat het nieuws in als een bom: “Dit zal het begin van een nieuwe woelige periode bij Delhaize betekenen en voor veel onzekerheid en onrust zorgen bij het personeel”, zegt secretaris Wilson Wellens van de liberale vakbond alvast.
Polyvalentie
Volgens Jan De Weghe van vakbond BBTK is dit “een kleine oorlogsverklaring”. Voorlopig ondernemen de vakbonden geen acties, maar ze sluiten spontane acties niet uit omdat het personeel al langer ontevreden is over de organisatie op de winkelvloer, schrijft De Tijd.
Dat Delhaize streeft naar meer polyvalentie bij de winkelteams, valt niet in goede aarde bij Myriam Delmée van de socialistische vakbond Setca: “Als Delhaize zijn woorden in daden omzet, eisen we dat de regels van voor 2019 opnieuw worden ingevoerd. Toen was van polyvalentie geen sprake. Gebeurt dat niet, dan sluiten we stakingen niet uit.”
Kostenbesparingen
Voor waarnemers komt dit echter niet als een grote verrassing. Het is al langer bekend dat Delhaize binnen de groep Ahold Delhaize het zwakkere broertje is op het vlak van rentabiliteit, ook al is de keten nog wel winstgevend. Een vorige reorganisatie van het werk in de winkels leidde niet tot de gewenste resultaten. Ook de automatische loonindexering in België weegt op de winstgevendheid.
Bij de voorstelling van de financiële cijfers, afgelopen woensdag, zei topman Frans Muller dat het bedrijf nog sterker op de kosten gaat letten om de krimpende marges te vrijwaren. Zoals alle retailers kampt Ahold Delhaize met hoge kosten en een sterke prijsdruk. Op de hoofdkantoren zullen functies verdwijnen.